tisdag 24 oktober 2017

Broddat

Min hovslagare tittade lite på Teo's hovar och konstaterade att jag hade broddat redan.. 2-brodd i trakterna. "Jaha, du har broddat..redan?!"

Med tanke på min förra häst, Brana, som fick senskadan pga att det var halt ute på gräset så.. ja - jag broddar tidigt.

Dels vill jag inte att mina hästar ska halka i leran alltför mycket, det är fruset på morgonen när jag släpper ut dem och dels för att jag vill inte stå där om 4-5 veckor, kämpandes med broddhålen - då gängorna har packat ihop helt - utan då föredrar jag att brodda när hästen är nyskodd. Trots att det kanske är lite för tidigt.

På morgonen är det runt nollan och det är fruset ute men ändå mjukt så broddarna gör jobbet bra, de sjunker ner precis lagom mycket för att hindra hästen från att halka. På kvällarna är det perfekt när jag rider, då hästarna inte halkar i leran alltför mycket utan broddarna nyper till bra även där.

Så ja, jag har broddat, i trakterna!! Nästa skoning kommer att ske om ca 5 veckor så vi får se om jag tänker 4-brodda dem då..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar