onsdag 18 oktober 2017

Ridande lektion

Igår kom hovis och skodde om Teo. Nya fina skor, inga sulor men väldigt snygga hovar efteråt. Jätteskönt att få på skor och ännu roligare att träffa hovis - som var på ovanligt gott humör och väldigt pigg, energisk.

Sedan hade jag en ridande lektion. Med andra ord, jag red Teo och höll lektion ute på grusvägarna för min stallkamrat. Sånt är alltid roligt eftersom när jag håller lektion (oavsett på marken eller från häst) så "rider" jag alltid min häst och den här gången blev det då riktig ridning.

Vi jobbade på bärigheten. Mycket långsamt tempo i öppna, både trav och skritt. Så det eleven gjorde, gjorde även jag fast då åt motsatta hållet. Så vi red där, i väldigt långsamt tempo trav/skritt med mig tjattrande om halvhalt, armbågar, slappna av i tårna, böj lite mer på halsen, lägg an inre skänkeln osv, samtidigt som jag utförde samma rörelser på Teo. 

Jag kan säga att både Teo och den andra hästen gick väldigt bra. Teo kändes lätt på foten - jag tror han tyckte det var skönt med att vara utan sulor och ha nya korta fötter..

Underbart kul att träna ekipage på det här sättet och hästarna var svettiga efteråt, likaså vi ryttare. Kjartan fick komma in, han  hojtade rätt rejält i hagen "HALLÅÅ!!?? Har ni glömt mig??"  Lerig var han och nöjd med att få komma in och äta sina gosaker (lite kli och lite kornkross) och sedan var jag klar i stallet..

Mysig kväll..som alltid i det här stallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar