tisdag 12 september 2017

"Ovalbane-träning"

Igår blev en hektisk dag. Först jobba några timmar och sedan till stallet för att möta upp hovis som skodde Teo. Nya fina skor med röda vackra sulor.. Därefter vidare till pappa som fyllde år och så var jag där några timmar, för att sedan åka tillbaka till stallet och ta in killarna och sedan så red jag ut på Teo ensam, utan Kjartan.

Vi skulle till den s.k ovalbanan som finns ute i skogen, det är egentligen en stor öppen gräsyta med hinder men det yttre spåret är precis som en ovalbana med sand som underlag - perfekt.

Så jag började skritta ditåt och sedan lite uppvärmning med tölt och sidförflyttningar längs med grusvägen. Han gick bra, väldigt bra, det märks att han är nöjd med sina nya mindre hovar. Sedan kom jag in i skogen och jag kan lova att min blick flackade från höger till vänster ut i skogen, sökande efter varg.

För det är med lite blandade känslor jag rider, är i stallet och är hemma numera då en av mina stallkamrater blev "jagad" av vargen när hon var ute och red.  Vargen sprang alltså efter hästen när hon låg i galopp och han följde ekipaget hela vägen tills de kom till mer bebyggelse. Han verkar ha rivit får också samt dödat en hund, några hönor och verkar så där allmänt orädd.
Det är en ung varghanne från Norge och han vet väl inte bättre  och tyckte antagligen det var spännande att följa efter häst som galopperar men en smula obehagligt är det.
För nyfikna kan ni läsa och höra henne här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6775134

Nåja - fram till den s.k ovalbanan kom jag och så började jag träna. Låtsades att tävla och hörde inne i mitt huvud speakerns röst: " Välkommen in på banan, Anna Pettersson & Theodór från Eklunda.. Varsågod att visa valfritt tempo tölt.. varsågod att visa arbets- till mellantempo trav.. varsågod att visa mellanskritt.. tack.. och varsågod att visa arbets- till mellantempo galopp.. Varsågod att bryta av till skritt och rid närmaste vägen till utgången" 
Hehe.. rätt kul att ha en speaker i huvudet.  Och Teo gick väldigt bra, trots att jag flackade med blicken ut i skogen och hade min fokus en smula åt annat håll. Det är bra, då funkar det även på tävling. Efter en stunds ridning så red jag hemåt, i tölt förstås (ökar milen på tölt-räknaren) och jobbade även här med sidförflyttningar längs med grusvägen och lite tempoväxlingar. Satte av från honom en bit från stallet och ledde honom hem, trötta svettiga var vi men jösses vilket bra pass det blev!!

Kjartan fick vila och honom gav jag en rejäl avborstning så han fick lite stimulans och kände sig omtyckt.. Ja, som vanligt så blev jag ensam i stallet eftersom klockan hade passerat 18:30 - japp, i vårt stall är alla nästan klara vid 18-tiden, oftast är det bara jag kvar då. Vid 20-tiden åkte jag hemåt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar