tisdag 5 september 2017

Brunmåla

Då har jag och Teo gjort vårt första besök på Brunmåla hästklinik.. Jag har tidigare alltid åkt till Evidensia i Täby men eftersom de har lagt ner så behövde jag komma till en klinik som var nära och helst där Henrietta var.. Och nu visste jag att hon skulle börja på Brunmåla så jag bokade en tid och var specifik med att jag ville träffa Henrietta.

Vi kom fram till en stor parkering där Teo fick vänta i transporten. Vi kollade orienteringsskylten som fanns vid parkeringen om hur vi skulle göra. Tydliga instruktioner på hur man skulle göra.

1. Parkera
2. Gå till reception som finns här och anmäla hästen.
3. Invänta tills du får ok att ta in hästen

Ett tips till alla som kommer dit, VAR INTE FÖR TIDIG.. För de har bara några få boxar och de vill helst att man ska ha hästen i transporten tills det är din tid. Så har du en stökig häst, kom precis på klockslaget, så slipper din häst vänta i transporten.

Nu är Teo lätt att ha i transporten så han fick helt enkelt stå där inne och vänta i ca 20 minuter.  Henrietta misstänkte att det var jag som kom för hon kände igen namnet men det kan finnas fler som heter Anna Pettersson så hon visste inte riktigt men eftersom det var en ung islandshäst som var anmäld så misstänkte hon. Och det blev ett kärt återseende.. Vi alla 4, Henrietta, Lena, Mamma och jag, log stort och hon fick se min lille gubbe.. För er som inte vet så har vi 4 kamperat ihop när vi kämpade hårt med Brana (som numera inte finns längre).

Så, in i behandlingsrummet, härligt med gummigolv - det var tyst - och så lyssnade hon på Teo och såg på hans allmänna tillstånd. Hon tyckte han var väldigt vacker!

Så i med lite "happy happy" medicin på Teo för att sedan sätta på munstegen och så check i munnen. Jag har tyckt att han är lite seg i vänster sida i munnen och beviset för detta syntes på en gång, han hade ett litet liiiitet sår längst in på högra sidan. Hans unga tänder är vassa och vågiga - tydligen ska det vara så men hon slipade ner de vassaste bitarna så de inte skavde på sidan av munnen. På vänstra sidan hade han en tand långt in som var lite högre än de andra så den slipades också ner och korrigerade tanden som mötte den tanden på ovansidan.
Lite foderpackningar på framtänderna men det var normalt då tänderna är nya och inte nedslipade av ätande. Och EN mjölktand kvar.. Han är fortfarande bebis..

Hon var tvungen att ploppa i lite mer "happy happy" i honom 2 gånger eftersom de gav honom lite åt gången för att inte ge honom för mycket. Rätt skönt att ha en enkel häst där jag kunde mer stå och titta in i munnen än att hålla hårt i hästen för att den skulle vara lugn.

Efteråt fick jag leda runt honom i ca 40 minuter för att få honom att vakna till liv innan vi åkte hemåt. Jag passade på att väga honom också.. 337kg. NU började jag undra. Är vågen på Brunmåla korrekt eller är den på andra stället korrekt?? För på andra stället vägde han 367kg. Det är ändå 30kg skillnad, vilket jag anser är en stor skillnad. Mamma ställde sig på Brunmåla-vågen och hon vägde korrekt, så vi får väl anta att Brunmålas är korrekt. Får nog ta och kolla om de har kalibrerat vågarna.

Edit: Nu har jag kontrollerat.. Brunmåla kalibrerar sin våg ofta så den måste vara korrekt. De sa också att om hästen ställer sig nära kanten kan det diffa i vikt men eftersom jag ställde Teo på vågen 2 gånger och fick samma vikt - så är det nog så att Brunmålas våg är korrekt.. Så numera väger min lille kille 337kg

Efteråt åkte vi hem, han kissade massvis, både på Brunmåla och i transporten och i boxen när han kom hem. Nöjd och belåten var han och ännu nöjdare när vi tog in Kjartan. De fick stanna kvar i boxarna, klockan var ändå 15:30, och sedan var jag klar för kvällen.
Ca 2600 kr kostade kalaset.. för er som vill veta, utan försäkringsbolagets inblandning.
Skönt att veta att hans tänder är ok och att jag kan fortsätta med det bett jag har.

Just ja - skillnaderna mellan Evidensia och Brunmåla.


  • På Brunmåla har de få boxar. M a o kom gärna max 5 min. före utsatt tid.
  • På Brunmåla är receptionen asfin med massa god mat man kan köpa och värma. Men du ser inte hästen, ser inte andra hästar som behandlas - det tycker jag är ganska tråkigt. Man sitter liksom avsides.
  • På Brunmåla blir man lite inlåst i "sitt" behandlingsrum, man ser inga andra. också rätt tråkigt.
  • Det är ASVARMT i behandlingsrummen.. Kortärmat är att rekommendera.
  • Parkeringen var stor och fin på Brunmåla
  • Tempot känns lugnare på Brunmåla. 
  • Gummigolv på Brunmåla, tyst är det.
  • Priserna känns likadana som på Evidensia
En av de saker jag tyckte var mysigt på Evidensia var just det att man tog in sin häst på box direkt och kunde checka in på en gång. Man kunde också se hur andra hästar behandlades och fick liksom lite att se på innan det var din tid. Du kunde dessutom gå och kolla av din häst hela tiden, eftersom du satt mer eller mindre i ena änden av "stallet" där incheckningen var. Men på det stora hela så var väl Brunmåla också helt ok.. Tycker dock att de har lagt för stort fokus på receptionen och väntrummet - det känns för flådigt.. Men det är väl en vanesak. 
Veterinärerna är densamma som på Evidensia, så vad gör det om allt annat känns annorlunda.

Något jag fort lärde mig var dock det här med tiden. Kom 5 minuter före utsatt tid.. Annars får hästen vänta i transporten..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar