onsdag 23 november 2016

Longerings-bus

Det blev longering för hela bunten igår. Det är bra att longera ibland tycker jag, man ser hästen på annat sätt än under sig och så kan man kommunicera med hästen på annat sätt.

Kjartan är ju ur-enkel att longera. Man ställer sig i mitten och så väljer han tempo själv, oftast trav, i en perfekt cirkel runt mitten. Där jobbar han på (själv) och sedan så väljer han skritt, varvbyte, och så trav igen. Kan det vara enklare?? Men galoppen får jag jobba lite mer på och jag galoppade i mitten så han tog galoppen och när jag stampar lite hårdare i marken så ökar han. Men efter en stund var han trött och så avbröt vi det hela.

Teo är en helt annan typ. Han är faktiskt lite lat av sig, har för mig någon sa att det var så med Prins-avkommar -men inte vet jag.. Där får jag jobba lite hårdare med att få honom att trava på och inte gå i någon sorts latmask-jag-kommer-stanna-snart-trav. Men det är bra roligt att kommunicera med honom när det gäller start-stopp-kom till mig. Så vi jobbade på galoppfattning, trav, halt, kom till mig, gå iväg och så galopp igen. I slutet stod han och tuggade på och följde mig vart jag än gick. Mysig kille.. Och väldigt stor!! Jag ser honom oftast inte (som sagt) i rörelse men nu noterade jag de låååånga benen och den smaaala kroppen men den höga kroppen. Och massa rörelse i de där benen..

MUMS!!
En liten sommarbild på Kjartan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar