torsdag 3 november 2016

Boxhästar

Nu har jag fått innehästar igen. Inga problem med det, ger mig lite mer jobb bara, eller får jag verkligen mer att göra genom att ha dem inne?? Kanske inte..  Ibland tror jag att dygnet-runt-ute-hästar ger ibland mer arbete än boxhästar...

Men nu står pojkarna inne om nätterna och mat"problemet" är löst. Matvraket Teo & Gourmet-Kjartan får frukost och lunch ute och så resten av givorna inomhus.

Så de får numera:
1kg hösilage till frukost, 1kg hösilage till lunch, 0,5 kg HÖ till insläpp och sedan får de 3kg hösilage till middag.. Plus betfor och kornkross..  En vän tipsade om lucern och det fick Kjartan förra året, hade totalt glömt detta - så det ska in lite senare på vintern om han slutar äta. Tack för tipset!

Som ni kan läsa äter de lika mycket och jag har egentligen inget problem med vikten på någon av dem - men problemet är att Teo äter fortare än Kjartan och hinner äta upp sin mat för att sedan skuffa bort Kjartan från sin mat och så äter han upp Kjartans mat. Dessutom är Kjartan mer intresserad av brudarna i hagen bredvid än att äta *fniss*.. 30 år gammal valack och brudtokig..

De verkar vara nöjda med att stå inne om nätterna, båda ser ut som sågspånsbollar när jag träffar dem på mornarna.. Boxarna ser "lugna" ut, inget snurrande, inget skrapande..

Igår longerade jag Kjartan och Teo reds. Teo har blivit både tjock och lat under de här 2 veckornas vila som det har blivit men vi kämpade på med trav och grisepass på volten.  Det lär nog ske en liten förändring hos honom nu när han står inne och jag tycker nog att det gör inget att en 4-åring blir lite större än "perfekt" vikt...
Jag tror Teo har blivit lite mulligare, dels pga att jag fodrar mer och så att han äter upp Kjartans del av maten plus det faktum att de gör ju inte mycket i hagen.. De står där, äter lite, står stilla, går iväg och äter lite på annat ställe, sover lite, äter lite.. I hans förra stall fanns det en jämngammal valack och de båda busade rätt hårt med varandra och då fick han mer motion..

Enkla problem att lösa faktiskt när man har tillgång till box, hage, paddock och ridhus. Bara stalla in och rida mer :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar