måndag 14 november 2016

Helg & Förkyld

Det är inte ofta jag är förkyld men när jag väl är det så accepterar jag det till 100% och bäddar ner mig direkt så att jag slipper bli superdålig. Så veckan som har varit har jag varit nedbäddad i soffan med Ida liggandes bredvid, supernöjd över att matte är stilla och varm och go.

Det som drabbas är min energi, särskilt när det är så kallt och härligt ute. Jag blir hysterisk när jag inte får röra på mig och nu kompenserade jag sjukvilan med att vara överrörlig i helgen.. Inte alls bra, då jag fortfarande är sjuk men va skjuttsiken!! Jag måste få rida!!

Annicas yngsta dotter Sofia är medryttare på Kjartan och det var dags för henne att komma ut och rida. Så vi tog en tur, Sofia och jag, på våra hästar. Lite skritt, mera trav och lite galopp. Sofia töltade förstås på Kjartan medan jag fick hålla mig till traven. Kjartan gillar att ha "flugvikt" på ryggen och gasade rätt rejält så jag fick be henne att hålla in honom då Teo får lite tävlingsinstinkt (wooohoo) när någon passerar honom och jag ville inte ha ett race med en yngre förmåga på Kjartan.

När vi kom tillbaka till stallet fick jag upp Annica på Teo!! Hon, som inte har ridit på.. tja.. 2 år?  lyckades jag få upp på en unghäst. Hon som inte ens vill rida unghästar då hon anser att hon inte kan rida. Det såg väldigt fint ut. Så pass fint ut så jag har nu bestämt mig att jag har en extra-ryttare till Teo om det är så att jag måste åka iväg eller bara inte vill rida..


Söndagen tog jag själv en tur på Teo. En liten grusvägsridning fram och tillbaka vid gården. Tölt från gården, fullt race i galopp hemåt.. Tölt tillbaka och så fullt race i galopp. Vi töltade faktiskt!! Många metrar och jag hörde en tydlig 4-takt. Jag uppmuntrar både grisepass och tölt - allt som inte är trav är bra!! 
Gud vilken trevlig häst Teo är!!  Inte en endaste tendens till att ta bettet när vi red full galopp hemåt och han stannar på 3 sekunder om jag ber honom. 

1 kommentar:

  1. Men ååh tackar för det :) Han var jättemysig att rida.

    SvaraRadera