tisdag 15 november 2016

Kjartan har fint steg..

Jag har i några dagar nu haft ett back-on-track ryggvärmare på Kjartan under nätterna plus ett fleecetäcke (så att ryggvärmaren ligger still).  Jag vet inte om det är fleece-täcket eller back-on-tracken eller kombinationen av dem båda samt att han har varmare täcke på sig ute på dagarna eller det faktum att han är själv i hagen eller att han står inne om nätterna men jag har noterat en skillnad i hans steg.  Många bitar som det kan bero på eller så är det en kombination av allt.

Jag longerade honom igår och noterade att han travar som om han går över cavalettibommar hela tiden. I normala fall brukar han gå lite slött, med lite släpiga steg och det ena bak är faktiskt lite stelare än det andra - han är ju ändå 30 år! - men igår noterade jag att det var kraft i stegen, de var jämna och starka med mycket bakbenstryck i klivet. Som sagt, det såg ut som om han travade över cavalettibommar hela tiden. Alltid kul när man noterar bra förändringar hos äldre hästar!!

Teo och jag tränade också på volten. Vi övade grisepass (hehe) och trav samt massa galopp på volt. Otroligt roligt att kunna galoppera på volt igen, det var länge sedan jag kunde ÖVA i trav och galopp. Inte bara få gångarten utan verkligen öva i dessa gångarter. Vi övar galoppfattningar också, där är det nog jag som är slarvig så jag behöver bli tydligare vid fattningen.

Kjartan, nöjd och belåten..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar