måndag 7 november 2016

Energisk helg

Men jösses så härligt väder det har varit i helgen.. Perfekt "Anna-väder". Och med vädret kom min energi!! 

Fredagskvällen blev det lite ridning på volten med massa träning och i lördags hade jag morgonfodringen vilket innebar att jag kom till stallet vid 06:30, fodrade alla stora hästar, tog ut isis-stona i deras hage och isis-pojkarna i en ny hage. Kjartan blev överlycklig!!

Eftersom det inte riktigt har fungerat med hagen, pga att Teo äter upp alla mat och att det är lite svårjobbat för oss människor så byggde jag en ny lunchhage till isis-pojkarna vilket innebar gå med Ida instoppad i jackan och sätta ner plaststolp och dra 3 trådar fram och tillbaka och sedan ner med 2 trästolp. Jag drog även fram 2 badkar (gjutjärn - whooo) så att jag kunde använda dem som morgonfodrings-lådor.. Fortfarande med Ida nedstoppad i jackan. Vägde hö fram till måndag kväll, hälften i lådor vid hagen och hälften bar jag upp..
Sedan blev det en liten paus, vid 10-tiden, eftersom vi hade stallmöte. Snabbt och effektivt möte.
Sedan passade jag på att sopa rent torkrummet också, där vi torkar våra täcken, då alla hade varit där och ställt ordning sina saker. 

Varför inte byta däck på Dustern också när jag ändå hade alla prylar på plats och så mockade jag pojkarnas boxar också. Sopade hela stallet och så... 

Rida Teo.

Han var så hopplöst ointresserad av att träna på volten och ville verkligen INTE så jag tog mig i kragen och red ut. Första gången vi rider ut ensamma. Det blev trav och galopp för hela slanten och maken till coolare häst har jag då aldrig ridit, i alla fall inte 4-åringar. Han bara gick på och brydde sig inte om något. Efter denna underbara ridtur så tog jag in Kjartan, gav dem käk och riggade ordning kvällsmaten. Väl hemma, vid 16:30,  passade jag på att tvätta, diska och laga en rejält god måltid. Den har nog aldrig smakat bättre för hungrig var jag


Tack för den ni!! Ibland undrar jag varför jag kämpar så hårt med hagen och hästarna. För min smarta byggnation gjorde inte alls susen. Teo jagade bort Kjartan hela tiden från både frukost och lunch och den lille stora pojken åt upp all mat medan Kjartan fick stå och titta på.. Tack för den du!

Efter jag hade varit hos mamma och lämnat tillbaka bilen, vi åkte tillbaka till stallet med en liten omväg till Rusta och handla julsaker (hehe, älskar julen) så åkte mamma hem igen - med sommardäck på! - och jag började tänka om. Det funkar tydligen inte att ha dem ihop. De funkar jättebra ihop men eftersom Teo är ett matvrak och Kjartan tar det mycket lugnare med maten så funkar det inte vid matningen. Jag måste sära på dem.
Sagt och gjort - tog bort min fina byggnation i den stora fina hagen med skjul och allt och så fick de helt enkelt flytta tillbaka till den lilla hagen vid stallet, i varsina små hagar. Nu kan Kjartan äta hur långsamt han vill och Teo får helt enkelt finna sig i att det finns mat i Kjartans hage som han inte får äta upp. Det tog ett bra tag att "stänga" den stora fina hagen och bära upp allt till nya vinterhagen men nu är det gjort och nu får de gå så här under hela vintern för att sedan ploppa ner till stora hagen i vår, när gräset kommer.

Jamen det här var ju också ett sätt att få dagarna att gå..  Ida uppskattade inte mitt stallande den här helgen.. Hon frös och ville hem till varma soffan.. Tur att matte har varma metoder till henne, mjukiskorg och fleecefilt och vinterhästtäcke.. Hon var varm och go där inne kan jag säga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar