fredag 16 september 2016

Lektion i annat stall & Ridning

Jag har då aldrig varit med om maken?! När jag kom till ett stall igår för att hålla lektion så var det nästan så att jag inte fick hålla lektion. Inte av medryttaren (som jag skulle träna) utan av stallets ägare, som även var instruktör. Medryttaren som jag skulle hålla lektion för fick inte boka ridvolten, eftersom den skulle användas av instruktören eller av andra privatägda hästar och medryttaren fick höra att man fick inte boka ridvolten alls, inte den medryttaren i alla fall.

Men jag är inte så petig om var jag håller lektion så jag frågade medryttaren om vi kunde rida ute på en parkering, skogsglänta, äng, skogsväg och det fanns en stor fin äng en bit ifrån stallet, så varför inte?

Men då fick medryttaren höra av stallägaren att det fick medryttaren inte göra.. Alltså, medryttaren fick inte rida iväg en bit för att tränas av en annan instruktör. Har ni hört detta förut??? Jag har aldrig hört något så befängt. För tänk om medryttaren tar hästen i transport och åker iväg till ett ridhus och tränas där?? Får medryttaren inte träna för någon annan instruktör alls när hästen står i detta stall??

Stallägaren/Instruktören påstod att jag var en konkurrent och det var en ekonomisk fråga..
Visst kan jag förstå att man t ex inte säljer sina egna kläder i en annan persons klädaffär men det här kändes rent ut sagt löjligt.
Men vi gick iväg till ängen och höll lektion ändå. Och det gick mycket bra..

Efter detta åkte jag till mitt stall och red lille Teo.. Han har börjat visa lite tendenser på att bli lite olydig - bockar, skenar, stegrar, vänder - så i förrgår longerade jag honom (30min i full galopp med bockserie, inte mitt val, hans val) och igår så tränade jag lite mer intensivt på ridvolten med mer tempo och mer krav. Vill han börja busa och bli "tonåring" så kan jag öka på kraven.. Han skötte sig strålande och det var en sjöblöt Teo som togs upp till stallet efter träningen. De har ju börjat sätta vinterpäls och med den här värmen är hästarna nästan svettiga hela tiden på dagarna i hagen.

Vi gick ner till hagen igen och (som vanligt) rullade han på grusvägen på exakt samma plats som alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar