torsdag 29 september 2016

Hovis

Igår kom hovslagaren och skodde min svarte springare.. Min hovis, som jag har haft i.. 19 år! Jösses!! Vi får ta och fira ordentligt nästa år, jag och min hovis.. Då har vi 20-års jubileum
Han tycker fortfarande det är rätt fascinerande att jag har en sån lättskodd häst, som står still, är lugn och verkar trygg.. Det hör inte till vanligheterna när det är mina hästar. Men den här lille killen är så lugn..

Teo fick beröm för sina hovar också, fina hovar, bra kvalité. Det är ju inte min förtjänst utan hans föräldrar så tack Prins och Fagra för hans fina hovar.

När vi fikade efteråt så valde Ida att ligga i hovis knä.. Hovis blev lite paff men tyckte det var bra mysigt att sitta och dricka kaffe och klappa voffe på huvud samtidigt.
Det var ungefär allt jag gjorde igår med hästarna.

Men det här med hovslagare kan man ju debattera hit och dit, alla har åsikter och kunskapsgraden varierar. Jag är verkligen inte duktig med skor och hovar så jag måste förlita mig på min instinkt, min ridkänsla och min hovslagares kunskaper. Jag tycker att när man nämner sin hovslagares namn på djurkliniker och de säger att "han gör bra jobb" så är det en bra hovslagare och det är precis så det är med min hovslagare, djurklinikerna i området vet vem han är och vilket bra jobb han gör.

Alla människor och hovslagare kör med sina specifika utrustningar, men jag tillhör väl den "gamla generationen" som anser att en häst ska ha vanliga skor med tåkappor i tårna (en tåkappa) och helst inget mer. Måste hästen ha sulor ska det vara vanliga plastsulor med tjärdrev i hovarna. Det där med silikon och annat krafs som folk sätter in i sina hästars hovar är jag inte alls intresserad av - sätta epoxi (som är så giftigt) i en hästhov, hur tänker man???

Men det är klart, det finns de som provar kopparsömmar i hovar och det verkar ge bra utdelning då hovar som trasas sönder verkar hålla bättre, Det är något med bakterierna osv. . Så allt som är nytt är ju inte heldumt rakt igenom. Men jag tycker nog att man bör fundera en extra gång innan man provar något nytt bara för att "alla andra gör det"..

Det finns många saker som man hoppar på "bara för att alla andra gör det"
Bygelnosgrimman, Jodpursridbyxorna, Diddi-dynan, Veredus-bootsen (de verkar ha falnat i intresse hos folk), G-boots, Rambo Micklem tränset, silikon i hovarna osv osv.

Det gäller att tänka till varför man vill ha en viss pryl - inte bara för att alla andra har och det gör säkert att min häst går bättre.Utan ta en funderare till - Varför ska min häst eller jag ha den här saken?? Och med tanke på internet och dess möjligheter att nå information - ta och läs på vad du stoppar på eller i hästen.

Jajamän,, om ni ser tränset så ser ni att jag har ett Rambo Micklem Competition träns. Det köpte jag då jag hörde så gott om det när det gällde hästar med problem med munnen. Dock fungerade det inte på Brana som hade stora problem med bett i munnen - fick sår. Men jag tycker tränset är otroligt bra att använda på unghästar, särskilt med clipsen man kan sätta på mellan bettring och nosgrimma. 
Tränset är väldigt dyrt, men jag sökte på nätet och hittade en försäljare som sålde tränser för "bara" 1000kr, kostar runt 1400kr egentligen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar