torsdag 24 september 2020

Stallmöte & Ridning

 Det är inte ofta jag kallar till stallmöte men med en ny stallkompis i stallet samt lite annat, så kallade jag till "stormöte".. Vi är alltså 3 hästägare i stallet, så det blir lite kul att kalla det stormöte. Men möte hade vi. Kul att sitta ner och snacka lite men nu var det dock lite tempo på det mesta. 

Vi gick igenom stallrutinerna då jag tycker det är viktigt att alla förstår och ev. korrigera reglerna om någon har bättre idéer på hur vi kan göra.  En del saker korrigerades och en del saker la vi till. Så nu får vi se hur allt fungerar när våra stallpass börjar den 1 oktober. 
Vi är nämligen passfria mellan juni t om sista september, mestadels för att det skulle vara så när vi började, dvs att hästarna skulle gå ute dygnet om så länge som möjligt. Nu har jag tullat lite på det, för mina två har varit inne sedan början av augusti men ja.. sånt är livet. Det är bara jag då som får jobba lite mera. 
En sak vi tog bort var att vi slutar med insläppspass på vardagarna då vi alla har dagjobb och vi alla är på plats på eftermiddagarna. Så varför ska vi har en person som är utsedd för att ta pass då? När vi ändå är i stallet alla för att mocka, väga mat och rida.. Så numera är det faktiskt bara arbetspass på helger.. ja, förutom jag då som har morgonpassen på vardagarna. Pass ja.. Vi la schemat för oktobers alla pass..


Sedan var det på med utrustning och så planerade jag att rida på volten, så jag red ner till volten och började.. Men både Teo och jag var rätt sega så efter ca 15minuters tragglande så frågade jag ena stallkompisen, de andra var klara och skulle släppa ut sina hästar, om hon ville rida ut.. Fick ett väldigt snabbt JA! så vi drog ut. Fullt ös på en gång i galopp på åkern och så ut på grusvägen där jag fick se min stallkompis lägga den snabbaste flygande passen jag har sett på så när håll, jag & Teo galopperade så gott vi kunde bredvid. Men eftersom ingen av oss hade reflexer på oss fick vi ta en lite kortare men snabbare runda och så var vi klara för dagen.. Hemåt och sooova.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar