torsdag 9 april 2020

Bästa stallkompisen!!

Alltså jag har haft en hel del stallkompisar och de flesta är underbara det vill jag lova! Det är så viktigt att ha goa vänner i stallet som ger lika mycket som de tar, energimässigt och rent fysiskt.

Min nuvarande stallkompis är riktigt underbar! Visst, det är stor skillnad på att bara vara 2st mot att vara flera - man vårdar sitt "förhållande" mer när man är färre eftersom sårbarheten är större men det finns gånger då det inte går.

Alla stall verkar ha sina debatter om än det ena, än det andra men i grund och botten så är det hästarnas väl och ve som gäller! Vad gör det om jag får gå lite extra, bära lite mer, sätta på lite fler täcken, stå och vänta på hästar att bli klara med sin mat lite längre?? Många saker kan man lösa genom smarta lösningar t ex automater, väga foder vid hagen, ta bort kraftfoder på ena passet, lägga fram täcken eller isolerade slangar och vattenbaljor vid hagen.

Men till slut är de smarta lösningarna maxade eller gården tillåter inte mer - då är det viktigt med goa vänner som också sliter lika hårt som du. Och som har samma vilja som du. Och det har jag :-)

Jag ser det alltför ofta, dessa krig mellan stallets inackorderingar, missförstånd, missunnsamheten att låta någon annan få det lite bättre eller lika bra som du, ojämnheten mellan fodringspassens utdelning osv osv. Det är då det blir krig, tyvärr. För det är mestadels kvinnor som står i stall och dessutom hästkvinnor, vilket betyder ganska starka ledare. Med många ledare och få följare, så blir det rätt högljudd stämning ibland.

Jag säger som alltid: REGLER! Tydliga skriftliga regler om allt som sitter där alla kan läsa dem samt fodringspass-rutiner som också står skrivna och sitter framme.  Regler som alla har kommit överens om tillsammans via ett möte - inte via chatt, telefon, tavla utan att man har suttit ner och kommit fram till dessa regler. Sedan är det bara upp till allas ansvar att FÖLJA REGLERNA. Visst, ibland behövs en kontrollant som då och då påminner oss men om hela stallet följer reglerna så blir det ett lugnare stall. 


Ibland kan man behöva justera reglerna men inte alltför ofta. Isis-stallets regler, som jag och min stallkompis har kommit överens om, har varit oförändrade i ca 6 år.  Men vi gör inte regler för vår skull utan för hästarna. Behöver en häst specialvård så får den det, oavsett tidpunkt. T ex behöver en häst kraft på morgonen så tar vi den tid det behöver för att ge den kraft, likaså med flugspray, medicin osv. Att vi sedan måste gå upp 1 timme tidigare på morgonen för att utföra detta, så får vi helt enkelt göra det. 

För vi älskar våra hästar och de har inte valt detta liv i box, i hage hos oss.. Det är vår uppgift att göra deras liv så drägligt och trevligt som möjligt när de lever tillsammans med oss..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar