söndag 17 juni 2018

Hur gick tävlandet?

Oj så kul det var att tävla igen!! Har sannerligen saknat det. Säga "hej" till alla jag känner.. och inte känner men jag säger hej till alla på en tävlingsplats - det hör till..

Nervositeten vid veterinärbesiktningen - ska hästen gå igenom? Man vet att allt är ok med hästen men ändå blir man lite nervös för en veterinär ser ändå lite mer än man själv.

Bygga hage, sätta på elen, placera hästen där inne och hoppas på att hästen har det bra och är nöjd med situationen..  Själv får man gå till tävlingsbanan och räkna ut starttider..

Framridningen - har jag tränat allt? Hur känns  hästen? Ska jag in snart? Vilka rider nu??

Och så in på banan, skit det här funkade inte. Varför måste hästen strula nu??? Såg domaren det där??  Klart och så lyssna efter poängen.. Var det där mina?? Glad, ledsen, besviken, lycklig.. Alla känslor på en gång.. och så packa ihop och åka hem..

Jag älskar det!!!

Så, hur gick det för mig och Teo då?? Allt före gick strålande, lastningen, packandet, bygga hage, veterinärbesiktning, framridning. Det är saker jag kan och har rutin på - konstigt att det sitter i ryggmärgen efter ca 5 års uppehåll från tävlande.

Teo var precis så cool som islandshästar ska vara. Han stod still, väntade på mig, fokuserade på att vila och insupa atmosfären. Tvärtom mot när jag tävlade den enda gång förra året. Men nu är Teo 6 år och lite mer "vuxen".

In på banan i V5 (lätt fyrgång) och det första min mamma och min stallkompis fick höra på läktaren var "Wow, det där måste vara en hingst".. Hehe, så intrycket vi gav var ståtlig - BRA! Nu tar vi gångart för gångart.

Valfritt tempo tölt: Jag kände att jag red lite skruttigt och drev inte på lika hårt som jag brukar men efter ca 1 varv så började jag fokusera mera. Så poängen blev därefter; 5.0, 4.5, 4.5. Kommentarerna: Ok takt, lite balansproblem (från 2 domare) och ngt travtaktig, ok form. Jag vet att tölten är vår svåraste gångart så jag är helnöjd med detta. Vi har lång väg kvar och han behöver lite mer "umpf" i den här gångarten.

Arbets-till mellantempo trav: Tempot var bra i början sedan dalnade han lite (jag bara åkte faktiskt) så då fick jag driva på vilket ledde till att tempot varierade lite.. Sedan har jag alltid haft bekymmer med att han är för djup i formen och naturligtvis slår detta hårt hos domarna. Men jag är jättenöjd med traven. Poängen: 5.5, 5.0, 5,0. Kommentarerna: Ok takt, Trevlig form. Ok takt, försiktig bjudning, bakom hand, ojämnt påskjut, bakom hand.

Mellanskritt: Jag försökte driva på lite utan att han gasade iväg och be honom fokusera på att skritta med mig och jag tror det gav resultat. Poäng: 5.5 från samtliga domare. Kommentarer: Bra takt, fint avspänd, ngt djup form, ok takt och steglängt, ojämn bjudning,.

Arbets- till mellantempo galopp: Nu hade jag planerat min skritt litegrann i slutet (hehe) så att jag kom så nära en kortsida som möjligt - bra när man kan reglera skritten lite. Så det blev trav typ 5 meter på långsidan och sedan galoppfattning i första kortsidekurvan.. DÅ blev det rätt galopp. Väldigt bra fattning från min sida faktiskt. Och som vanligt så går han för djupt i formen men höll galoppen fint och jag kände mig rätt nöjd - fick jobba på en hel del då han var rätt trött.  Poängen: 5.5, 5.5, 6.0.. Kommentarer: Ok takt, lite djup form, bra takt, bakom hand, ngt svagt sväv

Totalpoängen: 5,27!! Från varje domare: 5.4, 5,1, 5,3. Men vad hände?!?! Jag satsade ju på 4.5-5.0.. Och så fick jag ÖVER mitt mål.. Hmm? Jag har helt fel uppfattning över vad min pålle kan och inte kan.  Vi kom på 8:e plats i uttagningen och hade Stormur nu haft en B-final så hade jag hamnat där - men nu hade de bara A-finaler (även om vi var 37st i uttagningen) och det berodde på tidsbrist, tror jag.

Klart och tydligt är vi på rätt spår men vi behöver tölt-träna mera. Han behöver ge mer av sig själv och jag behöver träna bättre. Sedan måste vi komma ifrån den här formen i trav, galopp. Han är så "bett-skrajsen" i dessa två gångarter och vill inte suga på bettet utan går bakom hela tiden. Han "falskspelar" eller bjuder falskt kan man väl säga. Det får bli lite mer övning med bommar tror jag.

I T8:an fick jag också ÖVER förväntan poängmässigt. Jag inväntade inte kommentarerna då jag var rätt färdig utan jag åkte hem med mamma, voffar, häst och allt men vi fick 4,57 i totalpoäng vilket var otroligt förvånande.  Han rollade lite, travtaktade ibland, tempofattigt ibland men vi kämpade på och jag är mycket nöjd..

Så pass nöjd så jag är sugen på att hitta en tävling till det här året - sedan får de nog vara bra..

Bjuder på en liten video-snutt på mig och Teo.. och ja, vi kör "Black is Beautiful"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar