torsdag 21 juni 2018

Pigga hästar

Jag tog med mig Kjartan på en liten tur idag som handhäst, förstås. Jag tänkte mig en liten lugn runda men det ville inte Kjartan!!  Scenariot blev så här:

Jag startade tölt på Teo. Kjartan låg i trav och började gå om mig
Jag försökte bromsa Kjartan men det gick inte utan Teo gasade istället i tölt
Mellantempo tölt på Teo medan Kjartan fattade galopp och började galoppera på.
Mer än mellantempo tölt på Teo (typ galopproll med ökad tölt ibland) och Kjartan låg och tryckte på för att komma förbi mig..
Släppte Kjartan på lös lina, vilket han utnyttjade direkt och gasade förbi oss..
Teo i full sprätta i galopp..
FULL GALOPP!!! Inte en chans att jag kunde bromsa. Kjartan låg hela tiden lite före och Teo matade på för fullt - förvånad att jag hade släppt på kontrollen.
Efter ca 5km stannade båda, skritt och vände..
Skritt en liten stund och simsalabim!! Full galopp igen på vägen hemåt.
Höll på att hamna i ett krondike då Kjartan inte ville stanna utan tryckte ut mig och Teo mot kanten.

Nöjda, belåtna och skritt ca 15 min på vägen hem..

Knashästar ibland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar