tisdag 5 juni 2018

"Sommarsjukdom?"

Fång är något som är väldigt svårt och jobbigt att hantera när man har häst. Nu har jag (tack och lov) ingen fånghäst men jag läser och vet om en del hästägare som får hantera detta problem.

Men, det jag också noterar är att folk har helt olika åsikter just när det gäller fång. En del säger att hästarna ska beta högt gräs, en del säger lågt gräs, en del säger beta på natten och en del säger beta mitt på dagen.. Men alltså, har vi inte kommit längre än så här när det gäller fång?? Finns det inte en veterinär, företag som har forskat om detta och vet vad som gäller?!

Jag har lärt mig mantrat; En gång fånghäst, alltid fånghäst..

En veterinär sa faktiskt det bäst; "En häst som har fång ska aldrig mer under sitt liv gå på gräs och den ska äta måttlig mängd grovfoder uppdelat under dygnets timmar"

För de som inte riktigt vet vad fång är: Fång är en inflammation i hoven (enkelt sagt)..  Det sker när hästen får en rubbning i tarmfloran (foderbyte, för mycket mat, stressad) och man ser då sjukdomen i hovarna - t ex så får hästen svårt att gå under den akuta sjukdomstiden, varenda steg gör ont.

Det som utlöser detta är oftast för mycket foder kontra motion  - hästar kan faktiskt få fång mitt i vintern när de har fri tillgång på hösilage och de inte motioneras tillräckligt. Optimala är stora skogsmarker där hästarna kan beta varierad kost från örter, till skogsgräs och på vintern jämna utfodringsstunder under dygnets timmar

Anledningen till att hästar oftare får fång på sommaren beror mestadels på att de har enorma mängder med gräs och vi tenderar till att ta semester från hästarna och ridningen.Så ordet "lagom" är väldigt bra i hästarnas värld. Lagom mängd mat året om och lagom vikt på hästen året om.

Jag har också noterat att fler islandshästar får fång nuförtiden. Jag tror det beror på vår behandling av dem, vi "gör om" dem till stora hästar. Vi låter de stå på box under vinterperioden, vi släpper ut dem på enorma beten på sommaren och vi motionerar dem mindre, både ridmässigt och flockmässigt. Hästar ska gå i stora flockar, på enorma marker och söka foder, söka vatten.. men visst jag förstår att vi inte har den möjligheten här, då får vi lösa det med andra alternativ - såsom minska mängden intag och öka mängden motion,

Det är svårt, det vet jag. Och ibland lyckas man inte och man får ta bort hästen ändå. Men vi alla gör så gott vi kan.

Två saker som jag gärna vill att SLU ska forska mer om: Det är kvarka och fång. För det är elaka sjukdomar som gör hästens liv till ett rent helvete..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar