onsdag 16 maj 2018

Ridvolts-träning

Ahh, det var dags att besöka en gammal vän.. En vän som jag har arbetat med många år, som jag har hatat, älskat, haft närkontakt med.. Ridvolten!

Det är nämligen så att när det är så varmt som det är nu så kan jag inte lämna Ida i bilen och inte heller ta med henne på ridturen (för då skulle både hon och jag koka ihjäl i ridvästen) så då blir det ridvolten, där Ida kan sitta i "domarbåset" - tryggt förvar i skuggan och utom räckhåll för rovfåglar.
Så jag red medan hon låg och tittade på.

Vår ridvolt är lite för tung för min smak efter de la om underlaget, jag gillar lite hårdare banor men det är bara att gilla läget och anpassa ridningen efter det. Vi övade sidvärtsrörelser, volter i både tölt och trav och så en massa galopp på stora och små volter. Han gick väldigt bra men jag känner att det bett jag använder är nog lite för skarpt - ett bombers bett, rakt med tungfrihet. Jag vill ha en häst som "tar för sig" lite och inte kryper in med huvudet när bettet kommer mot lanerna. Så det blir till att byta bett igen, tur att man har många bett.

Efter en stunds ridning så var vi klara och svetten rann om oss båda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar