måndag 10 juli 2017

Altanbygge och igångsättning hästar, SM klart

Helgen som var kom mina föräldrar över och nu avslutades äntligen altanbygget! Visst, finns det lite ditt och datt som behöver göras (som alltid) men nu är det nog konstaterat klart.. Och jag är så nöjd.
Pappa har slitit hårt med den här altanen men som alltid, vill han göra det på sitt sätt och inte instruera så då har han fått göra det själv.. Mamma & Jag drog istället till IKEA och köpte på oss lite prylar så jag kunde göra klart överallt.. Och så NÖJD jag är!!! 

Båda altanerna erbjuder olika alternativ, den ena varm och härlig frukost med otrolig utsikt över baksidan där jag även kan odla lite grönsaker (det blir kokhett där inne) och den andra altanen erbjuder svalka men ändå värme eftersom den kan användas låångt in på hösten (isolerad). 
Båda altanerna har dagbäddar så jag kan lägga minst 2 personer i varje rum - viktigt när man bor litet.

Och så det viktigaste - det är insektsfritt.. Stor fördel för mig som hatar myggor.



Söndagskvällen drog jag till stallet för att sätta igång grabbarna. De har fått vila 1 vecka nu och det var dags att sätta igång dem. Jag borstade av båda, sadel+träns på Teo, grimma+grimskaft på Kjartan och så drog vi ut. Vi får rida på en jättestor hövall just nu så jag skrittade dit, tog 2 rundor galopp och skrittade hem igen. Perfekt start på igångsättningen. Trötta hästar fick sova inne under natten.

Man märker rätt stor skillnad på när hästar får sova inne under sommaren eller inte. När de går ute dygnet om blir de mer lugna, lite loja faktiskt men när de sover inne på nätterna så har de mer spring i benen och är mer utvilade. Jag minns min gamle hopptränare, Nicky Åstrand & Sylve Söderstand, som sa: "Hästar i träning ska inte äta gräs och inte gå ute dygnet om, det blir de bara slöa av".. Och jag måste hålla med dem - för de var rätt trötta efter att ha varit ute hela helgen - och rätt "fyllda" i magarna.. 

Det verkar  ha varit ett bra SM  (stort eloge till alla som organiserade denna stora hästfest) men när jag ser på bilder så noterar jag att läktarna var ganska tomma under tisdag-lördag.. I alla fall på de bilder/filmer jag har sett. Jag var dock inte där så jag kan ju inte säga om det verkligen var så... 

Det sas ju att det strävades mot att göra detta SM till en folkfest - jag undrar om det verkligen blev en folkfest??  Även om det var en hel del publik under vardagarna tror jag nog att det mestadels var familjen, skötarna till ekipagen men på lördagen/söndagen brukar vara mest publikintresse för att se finalerna.. Särskilt söndagen brukar vara mest intressant.
Jag undrar om det inte vore bättre att ha uttagningarna som en typ helg-Cuper under maj, juni och sedan bara ha finalerna under fredag-söndag i juli. Det är finaler folk vill se och mestadels den högsta nivån på finalerna, alltså T1, V1, F1, T2.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar