tisdag 4 juli 2017

SM-vecka

Det är nog inget som undgår en hästtok som jag eller alla andra som har hästvänner på Facebook. Det är Svenska Mästerskapen för Islandshästar den här veckan!!

Tyvärr kan jag inte vara där och titta, jobbar men jag kommer garanterat följa det på nätet - bra med liveresultat.. Det ska bli intressant att se om de har tänkt rätt nu med de olika nivåerna, de olika kvalpoängen och alla klasser.. Nytt för i år är att alla klasser kommer finnas och man rider då fler på banan - allt för att locka dit mer publik och för att kunna gå med vinst.. 
 Tidigare SM har haft runt 250 ekipage och nu är det runt 320 ekipage. Det gäller att ha en bra anläggning som kan svälja så många ekipage och en rejäl organisation runt det hela - som också kostar pengar.. 

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta. Det är väl de högsta nivåerna  (T1, T2, V1, F1, PP1, P1, P2, P3) som är själva målet, själva SM??  Jag vill ju se eliten!!!
Kvalgränser, uttagningspoäng/tider SM 2017
 
  T1  T2  V1  F1
Senior 6,9 6,4 6,6 6,4
Ungdom 5,9 5,7 5,9 5,4
Junior 5 5 5 4,9

T3 T4 V2 F2            
Senior 6,3 6 6,3 6
  T8 V5    
Junior 5,3 5,5    
Barn 5 5    
         
  PP1(stilpass) P1(250m) P2(speedpass)  P3(150m)
Senior 5,9 under 26 sek under 8,5 sek under 18 sek
Ungdom 5 under 27 sek under 10 sek under 19 sek
Junior 4,9 under 29 sek under 12 sek under 21 sek


Även om jag tycker det är kul men... Jag vet inte.. jag kanske tänker fel.
Men men, som sagt.. Det kanske blir jättebra och är jättekul för samtliga. 

Roligt är det dock för alla som har kvalat in, oavsett klass. 

Jag kommer i alla fall följa hela SM:et på liveresultaten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar