torsdag 27 april 2017

Vaccination

Om jag har förstått SIF rätt nu så måste hästar som tävlar nationell, internationell (VM, NM) och World Ranking-tävlingar (t ex SM men det finns flera såna tävlingar) ha kortare intervall när det gäller vaccinationer..

Inte så att Teo och jag kommer tävla på den nivån det här året eller nästa år men eftersom hästar som är grundade efter 2005 måste grundas om för att sedan vaccineras per halvår kan det vara klokt om jag tar och planerar hans vaccinationer redan nu.. För jag räknar ju kallt med att komma till någon högre klass som kräver dessa vaccinationskrav.. för jag antar att det gäller även Geadingakeppni.

Taget från SIF:s hemsida:
Två grundvaccinationer med 21-92 dagar mellan den första och andra vaccinationen. 
Efter det är hästen klar att tävla, dock tidigast 7 dagar efter spruta två. 
OBS! Därefter skall första återvaccinationen tas inom 7 månader och därefter 
skall omvaccinering ske senast var 12:e månad. 

För att få starta på dessa tävlingar (VM, NM, Mellaneuropeiska Mästerskapen, FEIF Youth Cup eller Worldrankingtävlingar - SM är en WR-tävling)  måste hästen, förutom grundvaccination enligt ovan , 
ha en högst 6 månader + 21 dagar gammal vaccination för att få tävla. 
Det betyder att man bör planera sina återvaccinationer så att de aldrig är äldre än 
6 månader + 21 dagar under tävlingssäsongen.

Så med andra ord behöver jag grunda om min lille kille.. Om man försöker planera lite borde jag då grunda honom:

1:a sprutan Maj 2017
2:a sprutan: mellan Juni-Augusti 2017
3:e sprutan: (det borde då vara inom 7 månader) Mars 2018

Och sedan då ha en intervall löpande på 6 månader: September 2018 & Mars 2019

Jamen oj så roligt då!! Inte nog med alla nya regler om tävlingarna med alla nivåer och kampen om att lyckas anmäla sig (tävlingarna blir fulla på bara några minuter) så ska man nu hålla koll på vaccinationerna oftare.. Jaja, det blir väl en vana det här också..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar