tisdag 11 april 2017

Dags att betesinvänja

Ni som inte har möjlighet till stora hagar där gräset sakta kommer fram utan ni som står i leriga hagar där det extremt lilla gräs som vågar sticka fram blir uppätet direkt - dags att vänja hästarna vid bete.

Jag älskar stora härliga kuperade hagar där hästarna kan leva så naturligt som möjligt men tyvärr så har vi alla inte den möjligheten. Mina hästar står t ex i en ganska liten men okey vinterhage under hösten, vintern och våren.. Det finns gånger då jag saknar mina gamla stall med de underbart stora och många hagarna samt massa hästkompisar och människokompisar..


Hmm? Jag har väldigt få bilder på Teo och Kjartan?? Nåja, det här är deras vinterhage men nu går Teo & Kjartan ihop så hagen är större än på bilden.

Just nu skulle Theodor behöva massa killkompisar i varierande åldrar..

Men, nu är det inte så och eftersom vi står i ett ,mer eller mindre, fullblodsstall så får vi helt enkelt ta seden dit den kommer. Och här, har man hästarna på box ända fram till midsommar. Dock så "fuskar" jag ofta genom att släppa ut mina före på sommarbete men mina går i egen liten hage så det gör inget. Nu inväntar jag bara ok från stallchefen på att få släppa ut dem och efter det får jag faktiskt ledigt på mornarna.. För det här året - ska de vara ute dygnet om så fort som möjligt..

Jag har morgonfodrat, kvällsfodrat så mycket det här året och även de föregående åren (fast då hade jag även stallkompisar som gjorde massvis) men jag känner att jag behöver SOVMORGON på helgerna. Jag vill njuta av hemmet och sitta där på min nybyggda altan och njuta av morgonsolen med morgonkaffet.


Det här är nog det år jag kan göra så här, att låta dem vara ute så mycket som möjligt, för sedan börjar Teos tävlingskarriär och då blir det helt annat tänk. Vilken ryttare låter sin tävlingshäst vara ute dygnet om på sommaren?? Jag tror inte det är många, i alla fall inte på högre nivå.

Som jag önskar att jag hade ett hus på landet där jag kunde ha hästarna hemma på tomten. Det hade varit optimalt för mig. Men det lär inte ske än på ett tag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar