måndag 6 februari 2017

Isis-valacker sökes..

Söker som sagt islandshäst-valacker (ev. ston också) till mitt stall.. I Brottby, Vallentuna.

Isis-delen är "halvkollektivt" - jag tar hand om morgonfodringen vardagar och lunchen inkluderas eftersom den går på automat. I morgonfodringen ingår täcke på/av, flugsprayning etc..
Det som alla delar på - inkl jag - (pass/antal hästar) är insläpp och kvällar varje vecka samt frukost, insläpp, kvällar på helgerna. Ju fler hästar, desto färre pass.. 

Insläpp betyder att man tar in alla hästar, tar av ev. täcken, ger hösilage/kraft eller vad ägaren önskar samt fyller på vattenhinkar i boxarna. Insläppet ser även till att fylla på vatten i hagen och sätter på frostlocken på vattenbaljorna vintertid. Lördagar skall vattenbaljor ute skuras ur av morgonfodraren och fyllas på..
Kvällen ser till att fylla säckar med hösilage till samtliga hästar, för frukost och lunch och bär ut dem till back vid hagen. Kvällen ger även samtliga hästar kvällsmat.

Frukost är mellan: 05:30-06:30
Lunch blir vid 11:30-12:30
Insläpp är vid: 15:00-17:00
Kväll är vid 19:00-21:00

Det finns olika alternativ beroende på hur många hästar det blir i mitt stall - stor vinterhage som även kan bli sommarhage eller en mindre sommarhage med mer träd.

Sommartid (juni-aug) går hästarna ute dygnet om (om så önskas) och då är det bara 1 pass per dag (om nu hästar inte går in). Vid 1 pass gäller det att kontrollera att alla hästar mår bra, att det finns vatten i vattenkaret och att staket är helt. Man ser även till att ev. täcken är hela och torra och att hästen får den behandling som ägaren önskar. Är det så att hästar står inne så släpper jag ut dem på morgonen och då delar vi på kvällspassen med att ta in hästarna.

Det man måste göra själv är att mocka sin box, se till att väga ordning hösilage/kraft för kvällen och insläppet.

Man måste inte ersätta pass man inte kan om man har semester eller är sjuk.. Det jämnar ut sig i längden.. Då hjälper vi varandra med mockning osv.

Sadelkammaren är lite trång men det finns utrymme. Det finns även möjlighet att hänga sadel osv i stallet (i en liten ponnybox) om man önskar men blir det fullt stall hos mig måste alla prylar in i sadelkammaren (den uppvärmda) för då blir lilla ponnyboxen en foderbox.

Ridvägar finns, en grusväg som leder in i skogen ca 1 timme men sedan kan man komma ut på Roslagslederna om så önskas. På andra sidan om asfaltsvägen finns också många och långa ridvägar - tyvärr kan jag inte berätta om dem eftersom jag själv inte rider där. Paddock finns med stark belysning.

Det är jag som driver/bestämmer gällande isis-stallet  men tar gärna emot tips, förslag och idéer.. Jag äger dock inte stallet och är inte den som tar betalt för stallplatsen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar