onsdag 17 februari 2016

Diarré hos Brana

Brana har av och till varit ganska lös i magen, sedan den 25/1.. Det har jag noterat då både svans och bakben av och till är alldeles bruna av rinnig bajs. Jag vet inte riktigt varför hon har diarré men det jag förstår är att hon har kronisk diarré just nu, vilket innebär att det inte är akut och inte livshotande (ännu) och att hon har haft det ett tag (längre än 2 dagar) plus att det då är någon obalans i tarmsystemet.

Det finns miljoner med saker det kan bero på, allt från maskar i magen, till fruset gräs/hösilage, till stressad häst, hög smältbart råprotein osv osv..  Det kan också bero på att hon nu går i liten hage och inte kan gå omkring och leta gräs på samma sätt som hon gjorde i den större hagen..

Men varför hon har fått det är inte så intressant just nu.. För nu vill jag bara bota det! Det jag har noterat är att Kjartan också har börjat bli lite lös i magen - inte alls i samma kaliber som Brana men bajset är inte riktigt lika fast som det brukar vara.


  • Brana har alltid haft mycket mask i magen (mellan 800-2000 EPG)  men i höstas hade hon lågt antal EPG (runt 100EPG). Det känns inte riktigt rätt, jag kanske tog fel "bollar" när jag tog provet. Nåja, mitt första alternativ på denna lösa diarré-historia är alltså att avmaska damen.
  • Mitt andra tanke var att våra hästar äter hösilage. Vi lägger ut frukosten i hagen kvällen före vilket kanske gör att maten blir lite frusen.. Så här har vi gjort under den tid Brana har stått inne under nätterna men vädret har ju skiftat lite hit och dit..  Så nu får jag istället lägga ut maten på morgonen så maten är fräsch och inte frusen
  • Tredje grejen jag kommer göra är att ge Brana och Kjartan HÖ till lunch och kväll. Vårt foder har väldigt hög smältbart råprotein och det sägs att det kan ge diarré. Eftersom våra hästar bara äter hösilage så blir det denna detalj jag får ändra då. Jag vill ge dem något som är torrare än hösilage..
  • Jag kommer även koka elektrolys-lösning och ge henne. Då får hon bra mängd salt i kroppen med vatten. Väldigt lätt att göra.. Koka upp 9 gram salt per 1 liter vatten, låt svalna..
  • och så sista detaljen.. Brana har säkert störning i tarmfloran. Ett sätt att få bukt med detta är att tillföra bakterier som hästen mår bra av. Många köper dyra preparat så hästen kan äta det och sedan brukar det bli bra ett tag och så kommer det tillbaka och så får man göra om det igen. Föl äter ofta mammans bajs för att få till tarmfloran rätt och äldre hästar brukar äta varandras bajs ibland för att få till tarmfloran. Brana har gjort så förut men inte det här året... Så nu ska hon få en chans till det.. Jag ska ge henne lite av Svipas bajs (som mår bra och har hårda fina kluttar) och se om inte Svipa kan, på det här sättet, hjälpa henne lite..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar