måndag 12 oktober 2015

Underbara långhelgen

Jag fuskade lite med helgen, tog den 2 dagar före normal helg så torsdag och fredag var jag ledig från jobbet..  Det har varit underbart skönt.

Mamma & Jag skulle åka ner till Ullared på torsdagen, vi hade planerat i våras att göra annat på sommaren men vi båda fick lite förhinder så något roligt/busigt ville vi göra. Sagt och gjort, uppe före tuppen vid 04:00 och sedan på med kläder, in med frukostväskan och sedan MOT ULLARED

En liten paus vid Braehus, checka av kartan och vidare
 Väl framme (efter 6 timmars åkande) handlade vi på oss en del saker men jag måste säga att Ullared numera är ungefär som Rusta, Jula, ClasOlsson, Willys, Lidl ihop. Jag hittade inte alls de saker jag ville hitta men en del saker hittade jag. Rödspättan med pommes var sagolikt goda, för lunch åt vi på Ullared.
Sedan hemåt igen och så kom slängde jag av mamma hemma hos pappa, hämtade Ida och åkte hemåt för att sova ut ordenligt inför....

STORA TRÄDFÄLLARDAGEN på fredagen. Nu ska äntligen de 6 enormt stora granarna ner från framsidan. Jag hade bokat firma som skulle "lägga ner" träden och sedan skulle då mamma, pappa och jag rensa bort allt efteråt. De var snabba, precisionsperfekta och 6 träd tog ca 1 timme med urlastning av prylar ur bil, nedtagning, ilastning in i bilen igen. WOW!!
 Efter rensning i ca 4-6 timmar. Nu kunde grannen i allafall köra in på sin uppfart, närmast i bild.

Lördagen blev det stall till en början. Nu skulle lösdriftskjul sättas upp till Rakel och Kria - de två nya hästarna i vår flock. Eftersom vi inte riktigt vill slänga ihop flockarna så går nu Brana, Svipa, Kjartan i en hage (i den stora hagen) med sitt skjul och Rakel+Kria går i den andra delen av hagen med sitt skjul. Mina föräldrar, Helene, Nilla och jag satte upp skjulet snabbt - lätt att montera - och njöt av höstsolen. 

Därefter åkte mamma och pappa hem medan vi red ut en liten sväng, först en lättare tur med Helene och Kria (under rehab) och sedan tog jag med mig Kjartan och sen blev det ytterligare en tur i mycket snabbare tempo. På eftermiddagen började jag rensa bort alla sly som låg på min tomt. 

Söndagen blev också resningsdag. Alla grenar ligger nu i fina högar på min tomt, inför eldningen som ska ske om några veckor, och sedan fram med motorsågen och så blev det till att såga isär varenda stock i mindre lätthanterliga bitar. Nu är allt rensat på framsidan och jag har bara några meterstora stockar att ta hand om under veckan. Att duscha innan man åker till stallet för att man är sjöblöt av svett börjar bli en vana nu.. 

Sedan blev det stallet och en liten ridning med Brana på volten. Vi övade åttavolter, tempoväxlingar, skänkelvikningar i tölt och trav. Underbart att få avsluta helgen på hästryggen!!

Ja men nu har väl jag gjort ett rejält träningspass under helgen. Blåmärken överallt och lite träningsvärk men det var det värt.. Nu har jag "bara" ca 15 träd att ta ner på min tomt, sedan är tomten rensad från stora träd.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar