tisdag 27 oktober 2015

Mycket trötta hästar

Jag kom till stallet fartfylld och redo för att träna Brana men först måste hästarna in från hagen. Hämtade upp hela bunten i 2 omgångar, Brana+Svipa+Kjartan i en omgång och sedan Rakel+Kria i omgång nr 2. Sedan svoschade jag ner till hagen igen och vägde hö, en massa hö.. La ut högar i hagen så att kvällen var redo.

Sedan upp igen i full fart och väl inne i stallet ser jag.... 5 supertrötta hästar varav en hade lagt sig ner. Det är tydligen jobbigt för hästarna att bli en flock. :-)

Bilden är inte från igår utan från något år bakåt,  men så här såg faktiskt Brana ut igår..

Jag har aldrig sett hela flocken så trötta i sina boxar. Men jag respekterar hästarna och sätter mig ner i lugn och ro på golvet och intar viloläge. Det är absolut inte värt det att sätta igång och rida när hästarna är så här trötta - då ska de få vila. Efter en sisådär 45 minuter dök Nilla & Helene upp och hästarna var fortfarande supertrötta, efter ca 1.5 timme i boxarna. Brana kunde inte ens hålla ögonen öppna. 

Så det blev en omplanering av kvällen. Borsta lite på Brana medan hon nästan sov, borsta lite på Kjartan när han stod och sov.. Och sedan släppa ut hela högen så de fick kvällshö. 

Det var den ridningen det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar