onsdag 14 oktober 2015

Foderanalys

Ett bra tips inför vintern är att göra foderanalays på din häst..  Det är varje  häst värd anser jag, analyserat hö/hösilage/ensilage och en foderanalys på det så man vet vad man stoppar in i hästen. För vem vet? Du kanske ger hästen samma mängd hö varje vinter och upptäcker att hästen ena vintern är tjock och andra vintern trött och hängig.. Det kan bero på fodret.

Jag brukar inte gå ner för djupt i foderläran eftersom det finns så mycket att tänka på men att veta på ett ungefär vad hästen bör äta är ett krav som hästägare, anser jag. Det finns miljoner med foderprogram på nätet men ett jag brukar använda är denna: http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm

För Brana brukar jag då använda dessa parametrar.

  • Typ av häst: Ponny
  • Ingen hingst
  • Vikt 325kg. 
    • kom ihåg att hon är tränad, är 136cm och borde ligga på denna vikt, jag har ställt henne på våg flera gånger. Annars kan man välja 350kg som är rätt normalt för islandshäst.
  • Tillägg för arbete: Tränar eller när jag är i tävlingstoppform så blir det Tränar mycket. 
    • Här kan det då vara lite svårt vilken norm man ska välja. Jag tycker att rider man hästen minst 30min och tränar stenhårt under dessa minuter i tölt/trav/galopp - då tränar man. Rider man ut i skogen och njuter plus några dagar i veckan på volten så är det Tränar Ibland.. Rider man mindre än 5 dagar i veckan är det Tränar ibland eller Promenadridning, beroende på hur mycket man tränar de dagar man rider. 
  • Hästens hull: Normal. 
  • Ingen dräktighet

Jag väljer alltid Eget hö då jag anser att man bör kräva av bonden ett analyserat hö. Sedan är det viktigt att komma ihåg att om man använder hösilage/ensilage att man skriver den givan man ger hästen eller ska ge hästen - inte torrsubstansen hö. Programmet kan klaga lite på att hästen får för lite grovfoder men här måste du kunna räkna ut vad hästen egentligen äter i torrsubstans. 

För min häst då.. med dessa värden, :
MJ 9,7
Energi: 63
Kalcium/Fosfor: 3,4/1,9

Så kan hon äta minst 5 kg hösilage och balanserar sina värden helt ok.  Då blir balansen i procent: 
MJ 2%, Energi: 10%, Kalcium: 0% Fosfor: -17%

Med andra ord behöver min häst ingenting annat än hö vilket är precis det jag eftersträvar.. Märk väl att jag har ännu inte nämnt att man ska räkna ut TS-halten (torrsubstansen i hösilaget) men det beror på att vårt hösilage är så torrt (96%) så det kan räknas som hö det här året, annars hade min uträkning varit lite annorlunda. 

Nu kommer vissa som läser detta protestera eftersom hon inte får några mineraler.. Nej - hon får faktiskt inga mineraler, har aldrig gett mineraler till någon av mina hästar, varken stora eller små. Men visst - vill man ge mineraler så lägg in det i programmet också..

Sen kommer det tränade ögat in. För självklart är mitt öga och min känsla när jag rider henne den bästa analysen man kan ha MEN att veta vilka värden jag stoppar in i hästen är viktigt. Känner jag att hon känns seg/hängig och helt slut efter ett träningspass så vet jag att jag ger henne för lite hö, har hon dålig päls, ser matt ut i pälsen, blir bukig kan det också bero på för dåligt hö eller för lite hö. Naturligtvis kan det bero på andra saker också men jag brukar börja där.. med hö:et..
Jag vet också att min häst brukar äta mellan 5kg - 8kg hösilage varje vinter och skillnaden i dessa kilon (8-5kg = 3kg) beror på vilken analys hö:et har.. 

Om det är för lite hö?? Det är ju ändå "bara" 5 kg hö per dag, när hästen går ute dygnet om plus tränar mycket.. Nej, enligt "kraven" ska hästen äta minst 1kg hö per 100kg kroppsvikt (torrt hö, alltså INTE hösilige/ensilage, så det får man räkna ut) så Branas minsta giva är 4kg per dag men hon har även halm i lösdriftsskjulet på vintrarna och kan mumsa på det om hon vill.. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar