tisdag 4 november 2014

Vinterfixat

Nu har Nilla och jag börjat med vinterfixningen i stallet.. ja, eller ute i hagen då. Två stycken mycket fint snickrade (av Pappa) vintersäkrade vattenbaljor. Det är en trälåda med lock, allt tätat med frigolit, ett litet hål i mitt för att hästarna ska kunna komma ner med mulen och vattenhink i mitten - foto kommer senare. De har fungerat suveränt förra vintern, då det var -25 grader ute, och frös knappt ingenting så nu kommer de till användning igen. Vi fick lov att använda baljorna istället för att köpa en elbalja - för el fick vi inte använda ute i hagen utan att gräva ner elkabeln och det blir kostsamt..

Skjulet har fått mer torv.. När det blir kallare ska vi fixa halm i skjulet - någon som vet var man kan köpa ca 4-6 balar halm i närheten av Brottby??

Hästarna mår mycket gott tillsammans, underbart att alla 3 kan gå ihop utan att Kjartan får för sig att betäcka damerna eller att damerna slår ihjäl honom.. De kliar varandra, följer varandra och Kung Kjartan är den som bestämmer.. Sedan kommer Svipa och sist spellevinken Brana..

16 dagar kvar tills Brana och jag ska in på Evidensia i Täby igen för återbesök för bakbenet. Det ser mycket bättre ut så nu håller jag tummarna att allt är läkt så jag kan omstarta rehabiliteringen igen.
50 dagar kvar till Julafton :-)

                                              Kung Kjartan                                                 


Gänget vid första utsläppet tillsammans..
Brana & Kjartan kliar varandra


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar