onsdag 21 april 2021

Vintersäkra hagen

 Det är lite kul för redan nu börjar jag tänka igenom vad som behövs göras inför vintern..

Jag har redan införskaffat två helpallar med 2 kragar per pall där jag lägger deras frukosthösilage. Jag gillar inte matstationer för jag tycker det blir så lerigt där hästen alltid äter så jag brukar föredra att man lägger maten lite här och där men vi har rätt många stormar och mkt vind så jag måste säkra maten på något sätt och det bästa sättet är en låda. Så det fick bli EU-pallar med kragar eftersom för små lådor tenderar till att hästarna puttar ut maten och då trampas det ner i leran.

Jag behöver 2 pallar till med 2 kragar/pall eftersom de ska ha lunch också på vintern.

Sedan ska min lilla suveräna automat få en skyddande låda runt sig. Det ska i och för sig inte behövas men när det regnar och sedan blir kyla av och till så fryser hela lådan och jag kan inte ta ut batterierna. Så nu får lådan ett litet regn och vindtätt hus. 

Jag har köpt 2 nya hinkar som rymmer 40liter per hink. Dessa två ska ställas på halvpallar med kragar runt sig och en rejäl isolering. Jag ska göra ett lock som sitter på plats permanent också så jag slipper oroa mig att locket flyger iväg i stormen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar