måndag 19 april 2021

Kastration, dikesgrävning, träning och TÅRTA!

 Då var det gjort! Solfari är numera valack. Det smärtar lite i hjärtat att behöva göra detta men för att han ska lugna ner sig, för att mitt liv ska bli enklare och jaa, rent ut sagt så kände jag inte för att ha en hingst längre.. Ibland så tar livets stigar en på lite sidospår och så hittar man tillbaka igen. 


Kastreringen gick väldigt bra, Solfari var lugn och fin. Tog ca 1 timme. Lite snabbfakta då om hur det utfördes; Han sederades, fick 2 doser med blandad kompott (lite lugnande och smärtstillande). Sedan fick veterinär leta lite efter kulorna, tydligen drar hästen upp dem vid sedering. Lokalbedövning i kulorna lite överallt. Sedan snittade hon upp påsarna, tog ut kulorna, satte en "krossare" runt sädesledaren, så allt sluter sig och stänger av. Väntade 15minuter och sedan skar bort kulorna. Såg till att allt såg bra ut och det var det. Inget syande eller så utan såren får självläka. 
Boxvila den dagen i ren box och sedan ut dagen efter. 3 veckors tempande och koll av sår och efter det är det ok att släppa honom med ston (fast det kommer jag aldrig göra, gillar inte blandflock)..

Teo noterade redan att Solfari var annorlunda för nu vågar han möta honom ansikte mot ansikte i boxen. Och nog är Solfari redan lite lugnare, det märker jag när jag leder honom. 

Min stallkompis häst fick tänderna kollade också.

Otroligt duktig och trevlig veterinär!

Lördagen släppte jag ut alla hästar och sedan hem igen för mina föräldrar kom över. Jag snackade lite om vad som ska göras på tomten och så hjälpte dem till med att utöka parkeringen. Hiskeligt stora stenar att bära men nu är det gjort!


Och söndags blev det utsläpp och lite förberedelse för att släppa ihop mina killar men det kommer jag inte göra på några veckor. Solfari ska få läka ihop först och jag vill ha en hel helg på mig att kunna sitta i hagen och glo.. För Teo brukar inte vara så snäll mot hästar han inte gillar så jag måste sitta där ett ganska bra ta. 

Tränat har vi gjort också. Lite grusväg på lördagen i ganska bra tempo och söndagen blev det träning på volten. Jag rasade av också!! :-D Jag hade gjort halt och skulle bjuda Teo på en godis och la all vikt i ena stigbygeln medan Teo böjde kroppen åt andra hållet. Vilket gjorde att sadeln gled otroligt snabbt åt ena hållet och jag kunde inte hålla emot utan helt plötsligt låg jag på rygg på ridvolten med Teos mule i mitt ansikte och han frågade nog "var är min godis?!" Jag skrattade och gav honom den utlovade godisen, reste mig upp, sadlade om och red lite till.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar