onsdag 4 mars 2020

Uteritt och Så skönt man har det!

Igår drog jag och mina stallkamrater ut på en uteritt UTAN pannlampor. Otroligt skönt att det börjar bli lite ljusare även om jag gillar vintern men jag har saknat snön i år, vilket i sin tur är att jag saknar ljuset. För med snön kommer ofta glittret, kylan och ljuset. Det här året har det bara varit lerigt, mörkt och grått..

Väldigt kul att rida ut igen och mysa. Jag tror alla hästar var pigga och glada och töltade på bra. Teo var vansinnigt pigg så jag fick rama om honom rätt rejält.

Jag tänkte på en sak.. Så otroligt skönt jag har det! Stallkamrater man gillar, rutiner som är enkla att följa, nöjda hästar och enkel färdväg till/från stallet. Det är inte alla som har det så lätt. Men jag saknar verkligen ett ridhus med bra hårt underlag och en bra grusvägsslinga (gärna utan vildsvin).


Eller lätt och lätt.. Jag kanske inte anser att det är så lätt jämt med mörkret, väga och bära hösilage, fylla och bära dunkar med vatten, kylan, vinden, leran och bygga hage i iskall snöstorm eller regn.. Men det är en rutin och vi har gjort det så enkelt vi kan. Hösilage-bal nära hagen, körväg runt hagen så man slipper bära vattendunkar till/från stallet och man slipper bära alla hösilagepåsar, automat i hagen och i boxarna. Allt för att göra vardagen så enkel som möjligt för oss och så bra som det möjligtvis går för hästarna.

Året som kommer ska vi försöka ha dem ute dygnet om, de åker ut 1 maj detta år och även om man tror att det blir enklare så kräver det en hel del. Skjulet ska mockas och byta underlag, hagen måste vara i topptrim, bajset i hagen behöver mockas bort ibland, vatten måste hästarna ha tillgång till hela tiden och foder på regelbundna tider. 
Ofta tror folk att det är enkelt med lösdrift men jag tror nog att det är enklare med traditionell box/hage boende. Då behöver man knappt tänka.. Med lösdrift krävs det en hel del mer eftertanke..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar