tisdag 3 mars 2020

1 veckas vila

Teo har fått en veckas vila pga sin ömhet i hovarna men igår då började vi igen! Det märktes att han tyckte det var roligt att börja jobba för han pep och visade att han ville bocka (men gjorde det förstås inte) men han var riktigt nöjd över att få jobba på volten. Lite för mycket energi på honom dock så jag fick trava, galoppera en hel del innan han lugnade ner sig.

Visst, han var lite stel och en smula osamarbetsvillig när det gällde tölten men vad gör det? Så länge han tycker det är roligt och jag vet att efter några dagars ridning så kommer han bli så där mjuk och härlig igen.

Jag fasar lite över ihopsläppet som närmar sig med stora steg. Min lilla unghingst kommer ju i slutet av april och även om jag inte oroar mig för honom, han är ung och flockvan, så är det just Teo jag oroar mig för. Teo är flockvan och har fungerat bra med alla hästar vi har släppt ihop honom med men det är en häst hos oss nu som Teo riktigt hatar. Och jag menar verkligen hatar!

De föregående hopsläppen vi har gjort har resulterat i flera timmars jakt samt att Teo har tryckt in honom i ett hörn för att sedan släppa loss draken inom Teo och puckla på den andra hästen.. Som i sin tur har mer eller mindre försökt komma därifrån och för att försvara sig har kickat med bakbenen. Teo vill verkligen döda den där hästen.

Jag vet inte riktigt om vinterns delning har förbättrat eller försämrat saken. För just nu går Teo i en hage bredvid de andra två och jag noterar att Teo fortfarande har makten över dessa två genom staketet. Mycket intressant faktiskt. De två rör sig inte om inte Teo tillåter det och ja, det är ett staket mellan dem. Teo vill gå med dem men vi inväntar lilla Solfari innan vi släpper på alla. Jag hoppas så innerligt att det ska fungera med alla fyra för vårt arbete med hästarna skulle bli så mycket enklare då med fodringar, ridning osv.

Planen är dessutom att alla fyra ska gå ute dygnet om under sommar, höst, vinter, vår 2020/2021. Det blir lite bökigare om de blir uppdelade i två eller tre(!) flockar.

Jaja, jag får fundera på alternativa lösningar som fungerar bäst för oss alla om det inte fungerar med dem fyra tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar