onsdag 28 februari 2018

Fruset

Jahap, det har nog aldrig hänt förut.. att vattnet har frusit i stallet.. inte en gång, inte två gånger utan fyra gånger!! Första gången var för sisådär 2 år sedan då det var -25 grader flera veckor i sträck men det här året är det makalöst.

Första gången det här året var vi lite slarviga med fönster och hade lämnat allt öppet under dagen, vilket förstås ledde till frysning av oisolerade rör. Sedan frös det igen igår men då hade vi skött oss och haft allt stängt. Men kylan kombinerat med kall vind, har nog gjort vattenrören arga. Så, jag fick igång själva kranen men vattenkopparna var fortfarande frusna.

Sedan kom jag imorse  och nu var det rejält fruset. Allt hade frusit. Pumpen stod och pumpade torrt eller pumpade is. Så min stalltid gick från 15 minuter till ungefär 45minuter. Först försöka få igång kranarna, med det var lönlöst.. Tror liksom att det har frusit nere i marken. Sedan ta ut hästarna. Messa gårdens ägare om problemet. Ta vattenhinkarna från hästarnas boxar och fylla i hagen - tur att de har vatten kvar i hinkarna.

Messa stallkompis och be henne ta med vatten hemifrån ikväll så våra pärlor får vatten inatt. Sedan får jag nog dunka med mig vatten hemifrån imorgon bitti så vi har vatten, om det nu skulle ha frusit igen.  Tjohoo, alltid lika spännande med stall..

Tror att om de hade isolerade vattenrör och kanske lite värmekabel i rören från brunnen, så hade det här problemet inte varit ett problem.. Men men.. gammalt stall.. gamla tankebanor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar