onsdag 7 februari 2018

Drömmer...

I vårt stall är vi uppdelade i två stall.. Vi har mitt stall som är isis-stallet och så stora stallet. Båda stallen sköts på lite olika sätt men vi samarbetar ändå en hel del.

Frukost:

I mitt stall är det så att jag släpper ut alla isisar på vardagsmornar, lägger ut maten i hagen, tar bort locken från vattnet (som hindrar vattnet att frysa på nätterna) och sätter på hästarna täcken eller tar av dem - vad än ägaren önskar.  Jag lägger även ut maten i lunchhagen och sätter på timern och fodrar alla stora hästar inne. Helger så roterar vi morgonpasset mellan isisarna men samma saker utförs.

I stora stallet så släpper en person ut alla hästar (dock är det så att en person vill ha täckesbyte, så hon dyker oftast upp före och byter täcke på sin häst och släpper ut sina hästar i sin flock). Personen som har morgonen ser även till att locken för vattnet i samtliga hagar är avtagna. Sopar stallet och åker och jobbar.. Nej - i det här stallet har de ingen täckesservice, hästarna står med utetäcke på sig hela tiden, och de har inte heller lunch.

Insläpp och Kväll sköts också olika.

I mitt stall samarbetar vi så vi har roterande schema på vem som ska ta in hästarna. Denne person ser till att vattenhinkar i boxarna är påfyllda, riggar insläppsmat, sätter igång kvällshö-timer i taket, japp vi har mekaniska timer i boxarna också, tar in alla hästar, tar av alla hästar täcken och sätter på täcke om så önskas samt hänger upp blöta täcken i torkrummet. Vi känner även igenom alla hästar så att de är hela och fina samt kolla att alla skor sitter på. Vi fyller även på vattnet i hagen samt sätter på locken på vattenbaljorna och ser till att det finns frukost- och lunchhö riggat för morgondagen.  Behövs det, så mockar vi även åt varandra..  Vi behöver då inte kvällsfodra eftersom våra timers sköter det jobbet åt oss.

I stora stallet tar varje hästägare in sin egna häst.. Man mockar sin egna box, riggar sitt egna vatten - både i boxen och i hagen. Man tar ut sitt egna morgonhö och lägger ut det i hagen (dagen före) samt väger ordning grovfoder/kraftfoder för samtliga pass. Om en häst är kvar i hagen ensam, så tas den in. Sedan har de roterande kvällspass där de fodrar samtliga hästar inne. Nej - de kollar inte av hästarna och nej, det byts inga täcken, oavsett hur blöta, frusna, trasiga täckena är..

Det stora stallet vill verkligen ha in nya inackorderingar, för att få ner sina egna antal med fodringspass, men med tanke på hur mycket de inte samarbetar med varandra så kommer de inte kunna få in några hästar. Och så det här med lunch-mat, att de inte får lunch.

Jag är stallchef för hela stallet men förstås måste jag följa vad varje stall önskar och det är så här det stora stallet vill ha det. Isis-stallet driver jag så där är det som jag vill..

Min dröm är förstås (utan att jag jobbar mot det för det vore elakt) att hela stora stallet avslutas. Att det blir för tungt för dem att jobba på det här sättet och att stallets ägare helt enkelt slänger ut alla stora hästar. För nog har det varit stökigt i det stallet - det bråkas, divideras, grupperas och allmänt kaos. Alla vill sitt bästa för hästarna men tyvärr så drar alla viljor åt olika håll - det är därför jag har blivit stallchef..

För OM stora stallet läggs ner.. Så kan jag ta in islandshästar. Tänk dig hela stallet med bara islandshästar. och jag fortsätter då med morgonpassen på vardagar och sedan rullar vi på kvällarna och helgerna.. med automater i varje box och i varje hage. Helt perfekt.. Men det lär nog inte ske. De som står där, är ju där för att det är så billigt.. och lär inte flytta förrän de blir utslängda





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar