fredag 9 februari 2018

Vaccination

Igår fick Teo sin sista halvårs-grundnings-vaccinations-spruta.  Nu är han vaccinerad enligt konstens alla regler hos FEIF för att kunna tävla på World-Ranking,  SM, Nm, VM, Nationella tävlingar. Jag tyckte det var lika bra att göra så här, även om vi kanske inte kommer till de högsta nivåerna, men nu har vi liksom garderat oss OM utifall att vi skulle lyckas och eftersom WR-klasser kan vara lite hipp som happ, så väljer jag att hålla min häst internationellt vaccinerad.

Taget från SIF:s hemsida
För hästar som skall tävla på VM, NM, Mellaneuropeiska Mästerskapen, FEIF Youth Cup eller Worldranking-tävling (SM är en WR-tävling) så gäller internationella regler:
En grundvaccination som omfattar två vaccinationer med 21-92 dagar mellan det första och andra tillfället. Efter det är hästen klar att tävla, dock tidigast 7 dagar efter vaccination två. Därefter ska hästen omvaccineras inom 7 månader för att få en komplett internationell grundvaccination.

När den internationella grundvaccinationen är genomförd måste hästen, för att få starta på ovanstående tävlingar, ha en högst 6 månader + 21 dagar gammal vaccination. 
Det betyder att man bör planera sina omvaccinationer så att de aldrig är äldre än 
6 månader + 21 dagar under tävlingssäsongen.


Så nu börjar planeringen för vaccination var 6:e månad. 
Vi har 43 dagar mellan spruta nr 1-2 (20/6 spruta 1,  3/8 spruta nr 2 och så nu 6 månader senare ( 8/2-2018 spruta nr 3).. Så nu kan jag rulla med månaderna augusti/februari, så slipper jag fundera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar