onsdag 6 juli 2016

Vinterplanering

Japp, jag vet att det låter helknasigt så här mitt i värmen och sommaren. En del har inte ens haft sommarsemester!! Men det är NU man ska planera inför vintern.. Utföra alla de smarta lösningar man har kommit på under föregående vinter.

Så, det jag ska göra är att bygga ordning lunchhagen med automatisk mekanisk timer.  Den här lilla mekapären ska nämligen öppna 2 grindar!! Den är gjord för 1 grind men jag har 2 hästar i 2 olika hagar så den måste klara 2 grindar.. Det ska nog gå bra. I normala fall så ska grindar vara rätt breda i öppningen och då har den här mekapären en mycket smart grindlösning men jag kommer ha smala öppningar (bara 1 häst/grind) så jag ska ha fjädergrind.
Så lite trästolp (3st) ska upp för att lösa det här plus ett litet trälåda för den här lilla mekapären så att inga hästar pillar upp grinden i förväg (tack Maarit för tipset) samt den får lite väderskydd..
Jag funderar också på att köpa en till mekapär så hästarna får hö senare på kvällen i boxarna. Vi har alltid försökt anpassa fodringstiderna efter människan men att hästarna får kvällshö runt 18-20 och sedan inget mer på hela natten förrän frukost som sker vid 6-7 tiden känns inte helt ok. Jag skulle vilja ge hästarna hö vid 22-23..  
Stallets fodringstider har, under mina 2 år, varit: 
 Frukost: 05:30-08:00
Lunch: 16:00-17:00 - bara i mån av tid..
Kväll: 18:00-21:00
Men nu när jag har automat så kommer mina två hästar få:
Frukost: 05:30-08:00
Lunch: 12:00
Eftermiddag: 16:00 - för jag kommer och tar in dem då
Kväll: 18:00-21:00
Tänk så bra det hade varit om jag hade automat i boxen nu då där de fick lite käk vid 23-tiden.. Jag märker att Kjartan äter så mycket bättre när han får små mängder ofta istället för stora mängder sällan.. Dessutom kommer jag bli väldigt oberoende av andra - det är trevligt med stallkompisar men man vet aldrig när/om de flyttar.. 

Eftersom den hage hästarna går i under hösten, vintern, våren är en liten hage som har ganska mycket vatten så blir hagen lerig.. Jag vill inte ge hästarna mat direkt på backen för då kommer hälften glida ner i leran, så jag ska bygga ordning 4st lådor som de kan få hö i.. Mycket enkelt, en halvpall och så en krage eller två och så plyfa i botten - klart!
Förut hade vi såna här små söta men Brana lyfte omkring dem så de är trasiga nu.. plus så har min andra stallkompis tagit alla lådor :-)

Vattenbaljor har jag. 2st isolerade baljor som ser ut som små torrdass. Dem byggde pappa för länge sedan och de har fungerat bra i 2 år.. Det här blir nog sista vintern för dem, de börjar gå sönder lite för mycket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar