onsdag 20 juli 2016

Kjartan badad..

Igår var en fin tung vacker lugn dag.. Lilla damen gick bort vid 10-tiden med mig, mamma och Kjartan i närheten.. Det gick snabbt och var väldigt avslappnat med Tommy (Stockholms Nödslakt) som utförde det hela. Han är väldigt bra, måste jag säga. Man känner sig trygg med honom.
Lilla damen fick mumsa kraft ur hans hand en stund och så.. la hon sig ner.. Lugnt och fint.. Solen sken, fåglarna kvittrade och himmelen var blå..

Kjartan, som var superlugn, fick komma ut i sin stooora sommarhage efteråt och var så nöjd med att få äta gräs, titta på sina andra 2 damer som går i hagen bredvid. Damerna gnäggade "välkommen" till honom och han var lugn och mycket nöjd med sin plats i livet.

Mamma och jag städade boxarna efteråt, för att ha lite att göra, samt bättrade på med målarfärg där det behövdes. Sedan fortsatte vi med vinterhagarna, vi mockade och putsade bort massa brännässlor och annat som inte ska växa i en hage. 
Sadelkammarens alla prylar fick sig en genomgång också med att kontrollera vad vi hade och vad som behövde tvättas.. 

Sedan lite fika och så åkte mamma hem.. Jag åkte hem också för att ta en liten vilopaus hemma.

Sedan tillbaka till stallet på eftermiddagen och så var det då dags för Kjartan-putsning. Han togs in från hagen, longerades och så blev det stora sommarbadet!


Jag vet inte riktigt om han uppskattade detta men han var så smutsig och med en superren box så måste även hästen vara superren.. En blöt men ren liten gubbe fick komma tillbaka in i sin box och så var han nöjd med allt igen.. Han sneglade en gång i lilla damens box, mestadels för att den var tom och för att det inte fanns något skynke mellan honom och den boxen längre (de bråkade så mkt så jag fick sätta dit ett skydd mellan dem).. Sedan brydde han sig inte och så började han mumsa på sitt hö.

I morse när jag släppte ut hästarna så gick han lugnt och fint förbi platsen där lilla damen togs bort (utan att reagera) och så ut i hagen.. Nöjd och belåten med sin tillvaro.. Precis som det ska vara.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar