måndag 28 december 2015

Nyårsraketerna kommer..

Nu kommer de där sakerna som ÄLSKAS av många men samtidigt HATAS av andra..

NYÅRSSMÄLLARNA.. 

Jag älskar fyrverkerier och smällar men det ska vara med måtta och personerna som sköter smällandet får gärna vara nyktra och myndiga. Och göra det EN gång per år, vid 24:00 den 31/12. 

Men tyvärr så händer det alltför ofta att det är unga personer som smäller och de börjar smälla ungefär nu fram till 2/1..  Det värsta är när de slänger smällare MOT dig.. 

"Varje år skadas cirka 100 personer så allvarligt av fyrverkerier att de behöver uppsöka en akutmottagning. Drygt tjugo av dessa har så allvarliga skador att de behöver läggas in på sjukhus för fortsatt vård. De flesta av dessa olyckor sker i samband med nyårsfirandet. 66 % av alla bränder orsakade av fyrverkerier inträffar under jul, nyår och trettonhelgen. Även här sker de flesta av dessa i samband med nyårsfirandet."

Det här är då bara människor.. Sedan tillkommer djuren. Jag ser och hör alltför ofta hur djuren springer bort under själva nyårskvällen och en del av dem t om skadas så pass mycket, antingen av smällare eller pga av smällare, så de dör.. Kommer ni ihåg hästen Helge?? Han som sprängde staket förra året på själva nyårskvällen och rasade genom isen och drunknade. Det var pga smällare.

Nu har jag en stor fördel då mina hundar jag har ägt inte är skotträdda men jag chansar inte. Här rastas hundarna i koppel, på hemmaplan.. När jag bodde i stökig lägenhet så gick jag ut med min voffe mitt på dagen och sedan blev det snabba kisspauser bakom huset där det var lugnast. Numera bor jag på landet och det är knappt några där under nyårsnatten så jag märker inte av några smällare alls. Oftast sover Ida och jag vid 12-slaget.. 

Men hästarna då?? Jo, de får komma in på box tidigt på nyårsafton, gärna runt 15:00, då det är extremt mycket smällande i området. Vi stänger fönstren så de inte hör så mycket och sedan får de rejält med hösilage på kvällen.. Mer än så kan vi inte göra. 

Lagen säger följande:
Du måste vara 18 år för att köpa, inneha eller använda fyrverkerier. Det kan krävas tillstånd om fyrverkerier ska avfyras i ett tätbebyggt område. 
För thailändska lyktor med öppen låga gäller speciella föreskrifter. 

Gårdens folk smäller inga raketer eller så men grannarna brakar gärna av rejält med smällare, sedan är stallet rätt nära byn så raketer både ses och hörs..   Jag är alltid lika orolig över att en raket ska smyga sig in i ladan och tända eld på hela stallet.. Men som sagt, gårdens folk finns och bevakar stallet.. vet dock inte om de kan göra så mycket om det börjar brinna i ladan men men.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar