onsdag 9 december 2015

Evidensia

Om tårar hade läkande förmåga hade Brana varit fräsch nu.. För så många tårar jag har fällt under kvällen, natten och under dagen på Evidensia....

Kotsenskideinflammation hade hon fått.. igen.. Det var ju det jag misstänkte. Hon har fått uppretad kotsenskida, antagligen gjort något knas i hagen för någon vecka sedan.  Den är värre än någonsin, förtjockad, slamsig och 3 graders hälta. Brana som har varit såå fin under dessa månader och varit klockren, fräsch, villig att jobba och helt underbar.. Nu hade hon rejält ont. 

Veterinären sa följande: Jag vet inte vad jag ska göra för det går inte att göra något åt det här... 

Nu är hon sprutad med cortison rakt in i senskidan och fått smärtstillande. Hon ska stå på box nattetid och ute på dagarna i torr ren lerfri hage.. Lätt att fixa eller hur? 

Hon har fått EN månad på sig av veterinären att bli frisk.. En månad.. 
Som veterinären sa: Hon är en tävlingshäst och ska tävla. Hon kan inte vara lugn i box, inte lugn i hage och trivs inte med att vara bara i hagen. Hon ska tränas och det fungerar inte om hon är skadad. Ni ska inte gå igenom samma rehabilitering igen utan hon ska vara igång om 1 månad..

5/1 ska jag tillbaka för att se om det har fungerat eller inte. Veterinären hade inga goda förhoppningar dock.. men jag hoppas verkligen att det här fungerar, Brana har haft fint läkekött tidigare och vem vet? Mirakel kan ske.. 




2 kommentarer: