fredag 4 december 2015

Lyckan är stor.. för Kjartan

Jamen varför inte ägna kvällen åt lite hagbygge?? Va? det är ju bara 10:e gången eller så.. 

Kjartan vantrivs i sin hage och hade under natten till torsdagsmorgonen passat på att kvadda hagen lite. Helene reparerade så gott hon kunde på morgonen medan hon fodrade men på kvällen var jag där och gjorde den stora reparationen. 

DÅ hade även Rakel och Kria passat på att kvadda sin sektion under dagen, på andra sidan av Kjartans hage - det är nämligen så att vi har en ca 1 meters bred kanal mellan hästarna just för att sådant här kan hända. Så där stod jag, med pannlampan på i mörkret, och studerade staketen och förödelsen. 

Kjartan fick som han ville.. Han fick gå tillbaka till brudarna, Brana & Svipa. De verkade ha slutat upp med att brunsta och han ville inte betäcka så då var den saken löst. Hagen som han har gått i behöll jag - det kan ju hända något som gör att vi behöver hagen - och sedan så tog jag och reparerade allt som var skadat. 

Vi har också upptäckt att strömmen som underhåller alla hagar i stallet inte är så där superduperbra. För om jag kan hålla i trådarna med vantar (och även utan vantar) och knappt känner strömmen.. då är något fel. De som äger gården har testat och donat och säger att strömmen är superbra nu.. Vi har bytt ut all tråd i hagen, gjort allt vi kan för att få mer kräm i trådarna men fortfarande är det väldigt svagt.. För våra ulltussar så måste vi ha mer "tryck" i trådarna. 
Så, nu har vi kommit på att vi tar antingen mitt solcellsaggregat (funkar super på sommaren, mindre bra på vintern) eller så tar vi Helenes syrras batteriaggregat (behöver dock batteri) och så lägger vi på dessa på trådarna istället och kopplar loss oss från gårdens aggregat. 

Jag pratade lite med Börjes kundtjänst, det är där jag har köpt aggregatet, och man kan ladda upp batteriet på denna också, bara ladda med 6-volts laddare. Så här ska donas så vi får lite mer ström i trådarna.. 
Förste hagbyggare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar