måndag 14 december 2015

Bettlöst..

Jag tillhör en av de få på tävlingar som rider på hackamore. Många gånger har jag fått svara på frågor såsom:

  • Får man tävla med sådant?
  • Vad är det där för bett?
  • Har hon sår i munnen?
  • Är du så hård i handen?
  • Du vet väl att man kan knäcka en hästs nosrygg med hackamore?...
  • Hackamoret sitter felaktigt på henne..
Många gånger svarar jag snällt och trevligt och förklarar att Brana får sår i munnen av så gott som alla bett, även ståendes i box med bett i mun - för jag har provat. Hon har helt enkelt mycket känslig mun och slemhinnor. Ja, man får tävla med sådant bett.. Nej, jag rider med sätet och inte handen. Nej, man kan inte knäcka en hästs nosrygg med hackamore - inte mer än man kan knäcka en hästs käke med bett.. Då krävs enorma krafter och ett felaktigt placerat hackamore.

Domarna, speciellt en domare, gör alltid hovbeslagskontroll på mig och kommenterar att min hackamore sitter felaktigt. Domaren rättar alltid till men numera sitter träns och hackamoret enligt denna domares åsikter så nu finns det inte så mycket mer att klaga på. 
Ibland får jag kommentarer från domare att jag är för hård i handen och att skänklarna måste hänga mer rakt ner (alltså ingen tygelkontakt).. Sådant ignorerar jag, då man ser alltför ofta - på foton vill jag säga - mycket kända ekipage med 3-delade bett där bettet mer eller mindre hänger ut på ena sidan samt sidostycken böjs rakt ut från hästens huvud..  Tydligen är bett på det sättet mer acceptabelt än när hackamorets skänklar följer tygeln upp till handen.

Men som sagt, egentligen behöver jag inte hackamore längre då Brana är så sagolikt duktig på att lyssna på mitt säte.. Så jag funderar faktiskt på att köpa ett mjukare "bett"

Ett vanligt bettlöst men utan hackamore.. Det blir vår gemensamma present om det går bra på ultraljudet.. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar