fredag 12 juni 2015

Volten..

Sommar och jag rider som vanligt på ridvolten. Japp, sån är jag. Rider ut på hösten och vintern och tränar teknik på ridvolten när det är sommar.

Igår övade Brana och jag samling. Vi skrittar och så skrittar vi kort kort och mycket energiskt för att sedan öka steglängden och länga halsen och skritta med långa avslappnande steg. Det där är väldigt nyttigt, att öva bärighet, samling och avslappning.  Det är nyttigt för mig då jag inte får bara dra i tyglarna - på det sättet får man ingen bärighet - utan jag måste verkligen samla Brana bakifrån och framåt. Driva, förhållningar (och de gör jag nästan bara med sätet, faktiskt) och be henne om att sänka baken, vinkla in hasorna. Det är ju inte framdelen som höjer sig, det är bakdelen som sänker sig.  Sedan slappna av och länga henne utan att hon rusar framåt och slänger sig på framdelen utan att hon verkligen slappnar av och jag bjuder henne framåt, nedåt.. Inte lätt inte..

Hela hon börjar se finare ut också. Mankammen är mjuk och trevlig, smal och fin är hon. Benen är mycket bättre och ja-a,. Hon börjar se ut som en ridhäst igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar