måndag 15 juni 2015

Student, ridning, värme, galopp

Fredagen blev det ridning på grusvägen med Kjartan som handhäst. Det var härligt, skönt och roligt. Vi tog en liten pas de deux också, på gräsvolten. Eftersom Nilla & Svipa skulle tävla dagen efteråt och ridvolten vid stallet var upptagen med massa småbarn, så tränade vi lite på gräsvolten. Nilla gjorde alla moment, tölt-trav-skritt-galopp-flygande pass, själv övade jag och Brana+Kjartan lite volter i skritt och tölt/trav. Kjartan sköter sig exemplariskt och jag kan rida runt hur jag vill och han ligger slickad längs med min sida - snacka om frihetsdressyr, pas de deux eller något liknande. Vem behöver Sweden Horse Show??! Det är bara att titta på oss.. Jag har dessutom ett ytterligare moment med hund instoppad i jackan :-)


Lördagen var varm.. otroligt varmt! Jag är inte riktigt inkörd på värmen så det var nästan olidligt varmt. Nilla & Svipa åkte till tävling så jag hade dagen fri från stallet vilket jag då passade på med att njuta runt huset. Gångbron är bra suverän på mornarna.. satt där och njöt av fåglar, Ida, frukosten.. 

Sedan var det dags att träffa släkten eftersom min brorsson har tagit studenten.. God mat, gott sällskap och alltid kul att träffa familjen..

Senare på kvällen blev det insläpp av hästarna, då Nilla tog ut dem när hon kom hem. Jag garvade lite när jag tog in dem, jag kommer till stallet vid 6-tiden på mornarna och släpar ut 3 hästar i en hög tillsammans och släpar in dem på kvällen vid 22-tiden. Undrar vad gårdsfolket egentligen tycker om oss. Vi är nog de enda som rider på volten, vi är de enda som har hästarna ute dygnet om på vintern och vi är de enda som tar in dem på somrarna.

Söndagen blev lektioner, träffa föräldrar och ridning. Lektionerna gick bra, föräldrar var hemma hos mig när jag kom hem och naturligtvis jobbade de på mitt hus - underbara föräldrar.. Sedan åkte de hem och jag drog till stallet.. 

Årets första galopp blev det också!! Wohoo.. Brana känns nämligen så pass fräsch och benen är så pass fräscha och veterinären sa att om allt känns bra kan jag öka på tempot lite tidigare. Så igår tog jag hela 10 galoppsteg och 10 mellantempo ökad tölt. Det kändes jättebra och det var hela 1 år och 2 månader sedan jag fick prova på dessa gångarter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar