fredag 26 juni 2015

Knas med Geadingakeppni-regler

Det blir lite knasigt anser jag med regler när de motsäger varandra.. Enligt Svenska Islandshästföreningen ska man följa FEIF:s regler när det gäller Geadingakeppni, då vi inte har några egna svenska regler.

Enligt Geadingakeppni-SM.s hemsida har de tolkat regelboken lite annorlunda, särskilt när det gäller bettreglerna.  Eller den som har skrivit Om själva Geadingakeppni har kanske inte all korrekt fakta, inte vet jag..  Men fel är det enligt mig.

De har nämligen skrivit så här på deras hemsida:
Man får bara rida på tränsbett (två- eller tredelat), traditionell isländsk stång eller amerikanskt halvstångbett utan kedja, kombinerat med engelsk nosgrimma, ej remont- eller bygelnosgrimma. Man får ej rida på rakt oledat bett.

Vilket enligt mig är helt fel! Regelboken i Geadingakeppni är glasklar där:
FEIF Gæðingakeppni Rules 2012  står det i punkt 3:2  klart och tydligt att:
Equipment of the rider and horse is subject to FIPO rules. Whip is however not allowed.

Vilket innebär att samma bett och tränsregler gäller för Geadingakeppni som vanliga FIPO tävlingar.
Det är ingen skillnad..

Problemet är väl att folk läser SM.s hemsida och de läser just detta om betten. Risken är att de då inte använder de bett hästen är van vid,,

Jag har mailat arrangören om detta och hoppas på en justering av texten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar