tisdag 17 mars 2015

Bara några dagar kvar till återbesök för Brana

På torsdag 19/3 kl 08:00 ska vi återigen till Evidensia i Täby. Det är kotsenskideinflammationen som fortfarande är den skada som läker sämst. Allt annat är läkt och klart.. Inga svullnader, ingen värme,ingenting på de andra benen men kotsenskidan är än så länge inte helt läkt..

Det har gått lite upp och ner med den här skadan men jag tror att NU äntligen börjar jag se bättring. Svullnaden är mindre, värmen är nästintill obefintlig och hon rör sig rent och fint i trav i hagen - det har hon dock alltid gjort, även med senskadan men men..

Jag tror att veterinären kommer låta oss börja trava nu med det där travschemat.. 5 min trav+50min skritt i en vecka och så öka på med 10min, 15min, 20min, 30min trav osv.. tills vi är uppe i 60min trav med få skrittmoment, detta kommer nog ta 2 månader. Därefter återbesök och så galopp med samma schema och sen är vi redo för riktig träning. Men, man ska inte ropa HEJ förrän allt är klart, det har jag lärt mig.

En stor fördel har varit det faktum att Brana har gått i stor hage. Det har både varit nackdel och fördel. Nackdel för att läkningen tar längre tid, fördel för att hon tränar sig själv med galopp och trav då och då. Veterinären Henrietta Talts sa faktiskt på senaste besöket att Brana såg otroligt fin ut muskulärt.. Inget fett, bra med muskler och hon har ändå vilat sedan maj 2014.. Visst har jag varit rätt hård med maten men hon har ändå motionerat sig själv en hel del plus våra "powerwalks" när vi har ridit..

Här är hon hårt tränad och tävlingsredo



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar