torsdag 14 augusti 2014

Att låta sin häst vandra vidare...

Jag läste Mullebloggen och såg att han nu ska få vandra vidare till de gröna ängarna.. Det är inte alltid lätt det där med att besluta om vad som ska ske med en gammal häst..

NÄR är det dags att låta hästen somna in?
HUR ska hästen få avsluta sin tid här på jorden?
VEM ska man ringa?

Jag tycker nog att NÄR är lite upp till hästen, ägaren och veterinären. Om hästen ser ut att må gott, har någorlunda bra tänder, en trevlig hage så tycker jag nog att hästen kan få leva vidare. Det kräver dock att man fortfarande tar hand om sin gamle pålla med skoning, ryktning osv.. Det går inte bara att lämna hästen vind för våg bara för att man inte kan rida på/använda den..
Men om skadorna är fler än de skadefria dagarna, om hästen tunnar ut, hästen får svårt att beta, verkar helt enkelt "klar" med att leva så tycker jag nog att den förtjänar att få somna in med veterinärs råd och stöd förstås.. Djur har den lyxen att de behöver inte lida i tysthet på en säng, i ett rum, alldeles ensam och invänta döden, månad efter månad.. som vi människor måste göra.

Platser

  • Man kan köra sin häst till ett slakteri där de då tar hand om hästen, fast jag vet inte om de vill ha gamla hästar?? Hästar som har godkända pass kan man även sälja köttet om man så önskar men man måste inte. På slakteriet försöker de ta in hästarna tidigt på morgonen före "morgonrusningen" som finns på ett slakteri. Hästarna avslutar sin tid med hjälp av en slaktmask. Man tjänar inte mycket pengar på detta men du slipper kostnaderna för destruktion och själva avlivningen. 
  • Man kan boka tid med en firma som kommer och avslutar hästens liv hemma i sin stallmiljö. Där är det också slaktmask som gäller. Då brukar det vara smart att vara på en plats som tål lite blod, eller som kan spolas av.. 
  • Eller så kan man tillkalla veterinär som då sprutar insomningsmedel (överdoserar) och hästen somnar in och sedan stannar hjärtat. Detta kan man göra på djursjukhus eller hemma.
  • Är det akut så är det akut och då sker det oftast exakt på den plats hästen står.. Då har man inte så mycket val längre..
Metoder
  • Slaktmask.. En "pistol" man sätter mot hästens panna. En pinne skjuts in med hög hastighet i hästens hjärna vilket gör att hästen faller (ibland ganska dramatiskt) ner på backen. Hästen är hjärndöd men inte död och därför måste slaktaren sticka hästens pulsåder i halsen så att hästen förblöder (avblodar) och på så sätt slutar hjärtat att slå = död. 
  • Medicinsk avlivning, alltså spruta.. Då sprutar man in ett insomningsmedel eller hög narkotiskt preparat i hästen blodsystem och hästen faller ner åt sidan, somnar och hjärtat slutat sedan att slå. Det är mindre blodigt men det kan kännas som en evighet medan sprutan verkar.. 
Vem ska man ringa?

Det är några saker man bör ta reda på först..Dels vad försäkringsbolaget står för, det kan vara väldigt viktigt med tanke på att kostnaderna kan skjuta i höjden upp till 15 000kr. Så om man har tid och det inte är akut - börja med försäkringsbolaget. 

Sen har jag faktiskt bara en kille som jag känner och har mött som jag anser är nog den bästa.. Tommy på Nödslakt.. www.stockholmsnodslakt.se . Jag har nog inte sett någon som är så human och snäll mot djuren, levande som döda, samt är så mjuk och trevlig mot personerna som känner djuren. Han försöker alltid göra så som man önskar så länge det inte är alltför svårhanterbart. 

Har jag varit med om en avlivning?

Jag har faktiskt bara varit med om en enda avlivning och den var akut. Hästen hade brutit benet och behövde avlivas på plats. Det var tragiskt, ledsamt men ändå helt rätt då hästen led extremt mycket. Denna häst fick en spruta då det var det enda denna veterinär hade att tillgå.. Hästen hämtades sedan (mycket sent på kvällen, en kall vinterkväll) av Tommy på nödslakt. 

Hur skulle jag vilja göra med mina hästar?

Om det skulle ske.. skulle jag helst använda slaktmask på en grön äng vid mitt stall. Där skulle hästen få, i lugn och ro, mumsa på gräs, havre och annat gott och sedan nästan helt ovetandes få "pinnen" i hjärnan och falla ner död.. Sen skulle jag vilja gå därifrån och lämna efterarbetet åt Tommy på nödslakt.
Varför slaktmask? Jo, som sagt - jag har varit med om spruta och dels kändes det som en evighet innan sprutan tog och sedan tyckte jag inte om hur hästen reagerade..  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar