måndag 12 juni 2023

Galopp-övningar

 Hela veckan som har varit har jag tränat galopp på Teo. Jag måste träna och dessutom hålla hans vikt i schack eftersom de går ute dygnet om och eftersom jag i nuläget inte kan rida ut, eftersom Ida alltid är med och det är för varmt för henne att sitta i bilen, så blir det ridvolten där Ida då kan sitta i en bur i skuggan.

Så Vi har övat galopp hela veckan eftersom det är Teos bästa och enklaste gångart men jag galopperar inte bara runt runt runt utan varje dag är en ny övning.  Om trav hade varit den bästa hade jag jobbat i trav, eller tölt osv..  Jag brukar inte skritta mycket eftersom Teo är en lågenergi-häst och skritt får honom att totalt somna in och eftersom han går ute dygnet om så är han rätt uppvärmd ändå från hagen. Det jag dock brukar göra är att hitta balans, kommunikation samt känner om han känns ok i hela kroppen de få minuter som jag skrittar. 

Dag 1

Första dagen efter 2 veckors vila blev det bara en liten avstämning och för att se hur jag ska fortsätta med veckan.

  • Åttavolt med tydliga halvhalter vid voltskifte. Har jag kontroll över bakdelen? Har jag kontroll över halsen? Hur mycket håller jag i tyglarna? Är jag lätt i handen? Hur rakt sitter jag? 
  • När allt var kontrollerat och jag var nöjd med detta så fattade jag galopp, från skritt.  Funkar fattningen? Har jag förberett honom för galoppen? Kastar han upp huvudet? Fattar han galopp från bakdelen? 
  • Sedan nedtagning från galopp. Blir det tvärtstopp eller stannar han med bakdelen under sig? Tappar han energi efter nedsaktning eller skrittar han på bra? 
  • Sista momentet blir en repetition på det första momentet

Det jag noterade var att första momentet var bra, jag hade lätt hand - nästintill lösa tyglar, jag har alltid haft ett problem med att sitta snett och luta mig framåt så den jobbar jag alltid på. Teo var lite ouppmärksam på mina halvhalter i början men genom att göra halvhalt och en stegförflyttning med inre bakben så fick jag till slut den uppmärksamheten jag behövde.  Andra momentet var att fattningen var bra, men det har alltid varit Teos lättaste moment. Att sakta ner är superenkelt men för enkelt eftersom Teo stannar bara rakt av. Han stannar med framdel först och sedan bakdel och kastar upp huvudet.

Med denna avstämning så vet jag hur jag ska fortsätta veckan.

Dag 2

  • Alltid starta med: Åttavolt med tydliga halvhalter vid voltskifte. Har jag kontroll över bakdelen? Har jag kontroll över framdel och hals? Hur mycket håller jag i tyglarna? Är jag lätt i handen? Hur rakt sitter jag? 
  • Galoppfattning med volter. Alltså fatta galopp, rakt spår i några steg och sedan in på volt, rakt spår igen och så in på volt. Olika storlekar på volter men alltid också rida rakt fram. Tydlig yttertygel som visar vägen på volten och bibehålla galoppens bärighet genom att fatta galopp i varje steg. Spänner han sig när vi går in på volten eller när vi rider rakt fram? Har han bärighet rakt fram eller på volt? Faller han inåt åt något håll, eller båda? Ökar han tempot när vi rider rakt eller på volt? Faller han isär på rakt spår?
  • Alltid: Sista momentet blir en repetition på det första momentet
Första momentet gick mycket lättare denna gång. Allt satt på plats så det var bara att starta med moment två. Fatta galopp är som sagt alltid enkelt men han faller gärna in på en voltaktig form i båda varven så fort vi har startat galoppen så det var tydlig ytterhjälp och så check på mig själv att jag inte lutar inåt. Efter jag var nöjd med detta så fortsatte vi med rakt, volt, rakt. Väldigt viktigt att ha honom rakställd sekunderna efter fattningen och han tycker det är rätt jobbigt att galoppera rakt, faller isär, hamnar på bogarna men då hjälper jag honom genom att glida in på volt, ganska liten, och så rakt spår igen - då blir det lättare för honom.  Höger varv låser han sig de första stegen in på volt medan vänster varv är suveräna. Så höger varv får jag hjälpa honom lite med inre skänkel/spö på bog och lite tydligare ytterhand. Båda varven är svåra på rakt spår, lång rygg på min pålle, så där får jag hjälpa mycket med halvhalter, galoppfattningar i galoppen och energi - utan att öka tempot. När jag var nöjd, så blev det sista momentet som fungerade bra.

Dag 3

  • Alltid starta med: Åttavolt med tydliga halvhalter vid voltskifte. Har jag kontroll över bakdelen? Har jag kontroll över framdel och hals? Hur mycket håller jag i tyglarna? Är jag lätt i handen? Hur rakt sitter jag? 
  • Galopp, halvt igenom, sidvärtsrörelser. Förstår han momentet? Hänger han i handen? Faller han isär? Är jag tydlig med mina hjälper? Hänger jag i handen? 
  • Sista moment repetition av första momentet
Nu skriver jag inte om första och sista momentet då dem funkar bra. Men galopp halvt igenom med sidvärtsrörelser. Jag börjar alltså med galoppen som jag gjorde dag 2. Fatta, rakt, volt, rakt.. Bara för att stämma av att detta funkar och när det känns bra så utökar jag övningen med att rida halvt igenom och ökar trycket med inre skänkeln samtidigt som jag förhåller med hela kroppen men lite tydligare med ytterhand och håller honom lite böjd mot rörelseriktningen, som en liten lätt böjd banan. Springer han rakt fram? Japp, i början gjorde han så men det berodde nog på att han inte förstod vad jag ville så jag förtydligade det hela en stund genom att rida halvt igenom, volt och sedan från volten göra min sidvärtsrörelse. Sedan insåg han momentet och då kunde jag skippa volten. Lyssnar han på skänkeln? När jag gjorde rätt var han helt med men ibland slarvade jag med halvhalterna och då fastnade vi lite i ett låst läge med spänd häst. Jag fick helt enkelt bli tydligare. Till slut var han som gelé och vi avslutade med sista momentet. 

Dag 4

Vila. Man måste vila och låta allt sjunka in lite också

Dag 5

  • Samma som ovanför.
  • Avsaktningar från galopp. NU var det dags för avsaktnings-övningar. Fatta galopp och så alla övningar ovanför fast nu även med avsaktning till skritt. Tvärstannar han? Faller ner på bogarna? Går vidare med god energi? 
  • Samma övning som moment 1
Nu gick det enklare med alla tidigare övningar och både Teo och jag var inkörda på alla moment. När jag kände att allt fungerade bra så tog jag itu med dagens övning. Avsaktning. Jag brukar alltid säga att Teos bästa gångart är halt och jag menar det. Jag behöver bara låta lite eller sluta rida så tvärstannar han. Det finns en anledning till varför jag säger att det är en trygg häst så vem som helst kan rida honom, för han stannar alltid. Men, man ska inte stanna på bogarna. Så övningen bestod i att galoppera på en väldigt liten volt och korta galoppen, korta, korta, korta tills den blev så kort så det var som skritt, då bad jag honom sakta ner till skritt och sedan skritt rakt fram. Då fick jag den bärighet jag ville ur galoppen till skritten och han stannade mjukt, fint, med välvd rygg och hals. Mycket viktigt i detta läge att när vi väl har saktat ner, gå framåt med god energi, mycket mjuk hand och massa beröm. När vi kände oss komfortabla med övningen så övergick vi till att göra volten större för att sedan kunna sakta av på rakt spår. Inte perfekta avsaktningar och här ska vi öva vidare men de var bättre. 

Dag 6

Vila.. Mestadels för jag hade mkt att göra hemma men skadar inte att sova på övningarna.

Dag 7
  • Första och sista momenten, samma som ovanför.
  • 3 långa galoppsprång, 3 korta galoppsprång. Det här är något jag har tagit med mig från hoppträning på storhäst. Du ska kunna reglera hästens stegländ. Lyssnar han? Skenar han iväg? Händer det något på steglängden? Hänger jag för mkt i handen? Driver jag rätt? Förhåller jag rätt?
Den här övningen brukar jag göra på stor mittvolt eftersom Teo har lättare för volt än för rakt spår men den ska gå att göra varsomhelst, ute i terräng, på rakt spår, böjt spår osv. Började med att galoppera på rätt liten volt för att öka volten och även öka steglängden. I börjar struntade jag i hur många steg det blev utan var mer fokuserad på att han längde och att han kortade plus att jag gjorde rätt med min kropp. Det är viktigt att jag inte rider med handen utan verkligen rider med sätet och i den här övningen är det särskilt viktigt då hård hand hämmar galoppen. Så kort galopp på liten volt, öka trycket för att han skulle öka volten och samtidigt öka energin och bjuda honom framåt, nedåt för att öka steglängd. I början var han nog lite förvånad med sedan blev det bra längd. Öka steglängd innebär per automatik lite högre tempo men det ska inte smattra på, alltså du ska höra/känna att steget längs och inte bara går fortare. Sedan rakspåret och försöka 3 korta, 3 långa.. Jag utnyttjade hörnorna till 3 korta och så rakt spår 3 långa men jag är lite försiktigare när jag kortar ner eftersom risken är att han hänger i handen eller tappar energin totalt så det kanske blev 8 långa, 4 korta men vad gör det? Övningen är flexibel.
Efter en stunds träning på detta så blev det sista momentet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar