torsdag 8 juni 2023

Blodprov Ida eftervård Insulinom

 Ida och jag var hos veterinären igen för att ta ett blodprov samt ville veterinär se operationssåret och se allmän status. Ida mår oförskämt bra och är som vanlig igen, pigg och glad. 

Om jag ser bakåt i tiden så började nog det ske en förändring på henne redan förra sommaren. Då blev hon lite mer ledsen, svans mellan benen, sov gärna mycket, studsade inte omkring lika mycket. Det var nog då insulinom-tumören dök upp. Men reaktionerna (anfall) kom inte förrän detta år.  Jag tänkte då att hon började bli äldre och lite förändrad pga åldern men det var alltså insulinomet som dök upp.. 


Men som sagt, nu är hon som hon var innan denna sjukdom kom.

Enligt veterinär så var Ida fin, operationssåret hade läkt bra och vi fick nu klartecken på att leva som vanligt. De tog henne till "blodprovningsrummet" där jag inte får följa med (konstigt, så här var det aldrig förut, då gjorde de alla prov i samma behandlingsrum som jag var i) och sedan var vi klara. Provsvaren fick jag höra om efteråt. Hon skulle fortsätta med 4h-mat-schema och även 1/2 tablett 5mg cortison (prednisol) per dag tills provsvaren var klara.

Och så fick jag höra svaren typ samma dag fast senare på kvällen. Det var inte så bra nyheter. Hon har fortfarande låg sockerhalt i kroppen, lägsta normala nivå är 3,68 och hon hade 3,67. Dessutom var insulinet och glukosen konstigs (uppfattade inte riktigt vad hon sa där). Detta kan innebära att hon fortfarande har en tumör i kroppen som är så liten så veterinärerna inte såg den vid skiktröntgen som stör bukspottskörteln men det kan också betyda att hennes kropp/organ inte har återhämtat sig ännu. 

Så nu ska vi fortsätta med 4-timmars matschemat och sedan ge henne 1/4 cortison på morgonen och 1/4 cortison på eftermiddagen. Och nytt blodprov om en månad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar