lördag 26 juni 2021

Midsommar, Fång, Nässelutslag, Flytt

 Jag brukar inte göra mycket när det är storhelger och den här helgen blev nog ungefär likadan. Jag har visserligen haft en del migrän pga hög/lågtrycks-väder så det har dämpat min entusiasm lite. 

Men visst, jag har varit hos föräldrar och ätit mycket god mat, ridit och det har gått riktigt bra. Teo är lite rundare än normalt men extremt pigg och glad så han får fortsätta på den storlek på hage han har eftersom han verkar vara lycklig och arbetsvillig.. Hade jag noterat att han hade svällt på "fel" ställen, så hade jag minskat hagen omedelbart. Solfari springer omkring och är bara häst, jag gör absolut ingenting med honom i nuläget utan han får bara växa och njuta av sitt fria liv. 

Vi har haft en smula händelserik tid i stallet i någon månad, i storhäststallet alltså. En häst har fått fång, denna häst har haft fång tidigare i sitt liv och tyvärr så blev det lite väl mycket bete (denna sommar verkar ge kraftigt gräs) så hästen fick fång (igen). Hästen har blivit bättre men står inne 2/3 av dygnet och i en liten ruta som är torvad ute.
En häst har flyttat då ägaren flyttade från området och kunde inte resa så långt för att rida sin häst. 
Och igår noterade vi att en av storhästarna, som har varit skadad och sover inne än så länge, hade börjat klia sig hysteriskt. Hästen skrapade hela kroppen mot väggarna och var t om svettig pga kliandet. Jag gick in och kollade och noterade att hela hästen (nåja halva i alla fall) var prickig. Fullt med massa små knölar som kliade något otroligt. Hästen hade fått nässelutslag, jag kände igen det då en av mina hästar förr i tiden har haft det. Nässelutslag är en reaktion på något hästen reagerar på, det kan vara foder, något i gräset, insekter osv osv. Min misstanke är insekter då detta år verkar vara ett riktigt myggår och eftersom hästen står i liten hage, kommer inte undan från insekterna samt står i boxen nattetid, det är rejält med mygg i stallet, så har hästen säkert fått ett överslag av myggbett. Och fick en allergisk reaktion. Jag är ingen expert men jag tror så.. Hästen fick insektstäcke på sig och det verkade lugna ner kliandet, så hästen kunde äta. Stackars häst, jag har haft samma reaktion en gång och det var hemskt!
Och en ny häst plus ägare anländer i augusti tror jag. Riktigt roligt att storhäststallet har fått så otroligt roliga och vettiga människor (tidigare var det lite jobbigare) men nu sitter man mer än gärna och fikar och snackar med alla. 

Mina fick insektstäcken på sig igen, för en sådan där reaktion som storhästen fick vill jag inte ha på mina hästar,

Jag ser knappt inga i stallet just nu förutom de 3 ägare som har sina hästar på box just nu, då alla andra har sina hästar på sommarbete och alla ryttare dyker upp på olika tider eller har semester förutom min stallkompis. Vi träffas varje dag och tränar våra hästar och den enda skillnaden är att mina går ute dygnet om och äter gräs medan stallkompis häst står i liten hage, äter hösilage och står på box nattetid. Så man kan lugnt säga att stallkompis häst är jättefin i hullet medan mina är.. tja de går med en del trivselvikt..

Hemma har mitt arbete ökat. Jag måste kapa ved inför vintern, sedan skulle det vara bra att rensa tomten lite så jag kan se marken ibland, på något sätt har skogen börjat ta över igen.. Gästhusbygget har påbörjats och all press och stress under sommaren har ökats på. Lite lättare på vintern när man bara jobbar, rider, sover.. och skottar ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar