torsdag 17 juni 2021

Hovis & Massage

 Igår var en riktigt händelserik dag. 

Först fick Teo nya skor.. Jag och min hovis pratar alltid om ditt och datt och igår var det minnenas stund. Vi pratade om alla mina hästar jag har haft och jag kom på att jag har haft samma hovis i över 20år. Kan ni tänka er? Över 20år har jag haft samma hovslagare?! 

Jag vet att många andra byter hovslagare för än det ena, än det andra. Det kan vara att hästen inte känns bra, det ser inte fint ut, de byter område, hästen tappar skor hela tiden eller att ngn annan anser att hästens skoning inte ser bra ut. 

Men jag.. jag har haft samma hovslagare från min första islandshäst när jag flyttade hästen till Brottby, det är alltså år... 1995!? 26 år med samma hovslagare. WOW! Och enligt mig är min hovslagare bra!! Väldigt bra faktiskt. Han lyssnar på mig, förstår när jag förklarar taktbekymmer och skor därefter, veterinärer berömmer mina hästars hovar och skoning när jag har varit på besök på klinik. Ett stort plus är att han inte hoppar på modeflugor utan håller sig till grunderna, även om han kan prova nya saker ibland. Han är öppen för att prova nytt men inte utan att ha undersökt det ordentligt. Han kan dessutom ta de besvärliga hästar jag har haft förr i tiden och både han och jag har många bra idéer när hästen strular. Så varför byta??? 

Jag har alltid haft som tradition, från när jag hade stora hästar, att bjuda på fika under tiden hästen skos och den traditionen har jag behållit. Så vi fikar alltid, äter alltid en god bulle till fikat medan vi pratar.. och han skor samtidigt eller tar en paus. Vi har riktigt trevligt den lilla stunden vi träffas, ungefär var 6:e vecka. 


Efter hovslagningen så åkte jag till en däckfirma för att balansera och kanske byta däck. Två däck balanserades, två däck byttes ut och under tiden detta gjordes hade jag en videokonferens med mina kollegor på jobbet. Skönt att kunna ta jobbet med sig överallt.

På kvällen så fick Teo massage. Min stallkompis kom över en praktikant som söker hästar för att massera till ett rabatterat pris och jag tyckte att "varför inte?" så vi hade bokat upp henne. Hon kom igår och masserade våra hästar. Teo var nog rätt ok men stel runt bogarna och halsen så hon fokuserade där. Det blev lite komiskt eftersom Teo tydligt förklarade för henne att hon absolut INTE skulle mesa med mjuka händer utan ta i för kung och fosterland - då var han nöjd! Hon tyckte han var rätt charmig, öppen och tydlig med vad han tyckte var skönt och vad som inte var skönt. Jag fick lite stretcharbeten, trycka in fingrar precis vid sadelgjorden under magen för att höja manken och dra fingrar från korset mot svansfästet för att stretcha ryggen samt lite balansövningar. Ska bli intressant att se hur han reagerar i framtiden och om vi får lite hjälp med våra gångarter. Henne kommer jag boka in igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar