måndag 27 januari 2020

Helg, rida, mysa, för tjock vinterpäls(?)

Då kom helgen på besök och försvann lika fort som vanligt. Lördagen var jag med föräldrar en stund och vi fikade, åt lunch, snackade och så åkte mamma och jag till Thuns för att inhandla lite kläder till mamma.. Mamma hittade inte ett smack men jag hittade desto mer och köpte på mig en del kläder och på vägen hem åkte vi in till en gårdsbutik som har funnits i evigheter men vi har aldrig varit där - trots att föräldrar har bott i området typ 45 år.. Mycket trevlig butik och väldigt fint kött.

Ska försöka med en ny trend att inte köpa affärs-kött utan satsa mer på bra kött som är närproducerat.


Senare på eftermiddagen drog jag till stallet för att ta in hästar och rida. Väl i stallet mötte jag mina stallkompisar och vi red ut en sväng - mycket mysigt. 

På söndagen hade jag morgonutsläppet och det blev ett litet annorlunda utsläpp. Killarna fick sin frukost inne då jag skulle raka två av dem eftersom när vi tränar så blir de så extremt svettiga och torkar knappt upp till morgonen efteråt.
Så båda blev rakade denna tidiga morgon och jag noterade att en av dem hade extremt många sår på halsen... Slagsmåls-sår eller regnskållor?? Jag vet att han och hans kompis i hagen leker extremt mycket men att det ska vara så många sår på halsen.. Jag vet ju också att han blir extremt svettig och att han torkar upp långsamt, brukar ofta vara blöt på morgonen också.. Tänkte inte regnskållor direkt men min stallkompis tillika ägare av hästen tänkte på detta direkt efter hon hade sett hästen på eftermiddagen vid insläppet.
  


Det här med att låta hästarna bibehålla sin päls och vara så naturliga som möjligt kanske inte är det optimala i alla lägen.. För om en häst svettas otroligt mycket och har väldigt tjock och tät päls så kanske den inte torkar upp tillräckligt fort - oavsett om den går ute dygnet om eller inte - och får då lättare infektioner i huden..  Jag har aldrig tänkt på det men nu minns jag att även min arab jag hade för länge sedan gick orakad och utan täcke och fick regnskållor på rumpan.. Efter väldigt mycket behandling så började jag därefter med rakning och täcke på honom och han fick det aldrig mer.. 
Så det kanske inte alltid är bra med att hålla hästarna så naturliga som möjligt..  Nåja - jag ska ta en titt på killen ikväll och gräva mig ner i pälsen på rumpan och se om det är samma problem där, om det är så, kommer han bli helrakad. 

Efter rakning och frukost inne så fick killarna komma ut rätt sent på morgonen, typ 9, men Teo fick vara kvar inne då jag skulle rida lite. Tänkte en lugn morgonritt ute för att sedan träna på volten men det fick bli lite ändring. Så fort jag kom ut så började Teo snorkla, huffa och puffa och var så extremt het så jag tänkte att jag behövde "dra ut" lite energi på honom. 

Sagt och gjort - vi drog på tempot och det var knappt att jag kunde hålla honom!! Hackamore i all ära men jag önskade i det läget att jag hade skarpt bett med nosgrimma.. För det var några sekunders pirr på att vi kommer skena inom kort. Men med väldigt mycket övertalning via röst, via tygeltag och säte så fick jag ner tempot men jösses så islandshästar är starka, kraftiga och växer under ryttare när de vill. Kändes som jag satt på 180cm stor stridstank!! 

Efter denna vilda runda så fick han gå ut i hagen, jag gjorde klart det sista i stallet, åkte hem, dammsög bil, dammsög hem, tvättade massa kläder och tog en tidig kväll.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar